Taiteilija Nina Beier osoittaa taiteellaan monia kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy,
Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari (kuva alla), joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksut sikarit sojottavat pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta. |
Nina Beier (s. 1975, Tanska) tuo valokeilaan taustatarinat ja historiallisen painolastin, joita monet arkiset tavarat kantavat mukanaan. Hänen osin jopa surrealistiset veistoksensa perustuvat usein olemassa oleviin esineisiin, joita hän etsii verkon kauppapaikoista ja käytetyn tavaran myymälöistä – kaikkialta, minne kerran tuotettuja, ostettuja, käytettyjä ja hylättyjä tavaroita kertyy.
Osat-näyttelyn teoksissa toistuvia teemoja ovat sukupuoleen liittyvät roolit ja ihmisen suhde muihin lajeihin. Kiasmassa esillä olevissa teoksissa Beier on käyttänyt muun muassa mekaanisia härkiä ja äidinmaidonkorviketta (Beast, 2018 -kuva ylinnä), aidoista hiuksista valmistettuja peruukkeja ja kauko-ohjattavia autoja (Auto, 2017), hierovia tuoleja ja elektroniikkajätteestä kerättyjä arvometalleja (Manual Therapy, 2016) sekä lannoitettua multaa ja uhanalaisen seychellienpalmun siemeniä (Female Nude, 2015), jotka olivat aikanaan arvokasta kauppatavaraa ja jotka muistuttavat ulkonäöltään naisen alavartaloa.
Veistoksissa esineet heijastavat ympäröivää maailmaa, sen valta-asetelmia, materian ja rahan virtoja, kysymyksiä aitoudesta ja loputtomia merkityksiä, joita tavaroihin liittyy. Veistosten lisäksi Beier on toteuttanut urallaan monia performansseja. Niistä Draama-niminen teos nähdään Kiasmassa. Esityksessä näyttelijät kyynelehtivät näyttelytilassa kädessään tyhjä juomalasi. Esitys on nähtävillä perjantaisin ja lauantaisin, tarkemmat kellonajat ilmoitetaan museon verkkosivuilla.
Toukokuun lopussa näyttely laajentuu museotilojen ulkopuolelle, kun Beierin suihkulähdeteos Women & Children (2022) tulee esille altaaseen Kiasman edustalle. Teos on hankittu Kansallisgallerian kokoelmiin New Carlsberg Foundationin tuella, ja se jää museon kahvilaterassin altaaseen esille pysyvästi. Osat-näyttely on laajin Pohjoismaissa nähty katsaus Beierin tuotantoon. Sen on kuratoinut Kiasman amanuenssi Piia Oksanen.
Maaliskuussa 2024 Nina Beierilla avautui Kiasman lisäksi yksityisnäyttely nykytaiteen museo Capc:ssä Bordeaux’ssa, Ranskassa. Itsenäisinä kokonaisuuksina toimivat näyttelyt täydentävät toisiaan ja kattavat yhdessä Beierin 20 vuotta jatkuneen taiteellisen uran, joka käsittää niin veistoksia, installaatioita kuin performansseja. Myöhemmin tänä vuonna hänellä avautuu yksityisnäyttely nykytaiteen museo Tamayossa Meksikon pääkaupungissa. |