Portugalin hallitus on valtiovarainministerinsä suulla ilmoittanut päätöksestä myydä lentoyhtiö TAP Air Portugalin valtion omistuksesta enemmistö eli ainakin 51 %. Päätöstä odoteltiin jo aikaisemmin kesällä, mutta yksityistäminen näyttäisi pääsevän käyntiin alkavan lokakuun 2023 aikana. TAP päätyi pandemia-aikaisten valtion tukitoimien seurauksena kokonaan Portugalin valtion omistukseen joulukuussa 2021.
TAP:lle etsitään tukevaa omistajaa alan vakiintuneista toimijoista – kenties eurooppalaisista. Esille nousevat lähinnä IAG (British Airways-Iberia), joka jo aiemmin tänä vuonna päätti ostaa espanjalaisyhtiö Air Europan, toisena Air France-KLM ja kolmantena saksalaiskonserni Lufthansa Group, jonka tuore valtaus on italialainen ITA. Näin eurooppalaisen lentoliikenteen omistus keskittyy edelleen.
Syntyykö TAP:sta jopa kovaa kilpailua? Julkisuudessa on ehditty povata jopa hintatarjousten sotaa! TAP:n vahvuutena lienee ainakin siirtomaavallan aikana syntyneen portugalinkielisen maailman, Brasilian ja eräiden Afrikan maiden ’luonnollinen’ yhdistäminen ja lentoliikenteen kysyntä näiden maiden ja emämaa Portugalin sekä Euroopan välisillä reiteillä.
Tätä prosessia kannataa seurata Suomessakin, vaikka meillä valtion enemmistöomistaman lentoyhtiön asema ja tilanne onkin kovin erilainen, paitsi reittiverkostonsa myös pitkän aikavälin omistuksen suhteen. Eurooppalaisen lentoliikenteen keskittymisessä yhä enemmän vain pariin-kolmiin käsiin piilee myös mahdollisia sudenkuoppia, ainakin pienten markkinapaikkojen toimivien liikenneyhteyksien ja jatkuvan, tulevan huoltovarmuuden osalta!