Tytäryhtiöt myyntiin – Blue1 pysyy
SAS-konsernin tulos vuodelta 2008 näyttää 6 321 miljooonaa kruunua (n. 600 miljoonaa euroa) tappiota. Tästä 4 895 MSEK kaatuu nyt jo suurelta osin myydyn Spanairin kontolle, kertoo tuore SAS-konsernin tulostiedotus. SAS Groupin myyntituotot (liikevaihto) kasvoivat 5,1 % n. 53,2 miljardiin kruunuun. Matkustajia koneissa vuonna 2008 kuljetettiiin 29 miljoonaa.
Rajusti tappiollinen tuloksen julkistamisen yhteydessä TJ ja konsernijohtaja Mats Jansson kertoo SAS:n uudesta Core SAS -strategiasta. Ytimeen (engl. core = ydin) jää markkina-alueen liikematkusta palvelevat osat, muusta SAS hankkiutuu eroon.
Espanjalaisyhtiö Spanairin enemmistöomistus kaupitettiin 1 euron hinnasta, airBalticin vajaa puolikas on jo myyty. Omistukset yhtiöissä BMI, Spirit, Air Greenland, Estonian Airways, Skyways, Cubic ja Trust myydään pois. Pohjoismaiset Blue1 ja Wideröe säilyttävät roolinsa myös Core SAS-konsernissa.
Myös joitakin osia SAS Ground Services, SAS Technical Services ja SAS Cargo -toiminnoista joko ulkoistetaan kolmansille osapuolille tai ajetaan alas.
Konserniyhtiöiden ja niiden osien myynnin yhteydessä työväkeä vähenee SAS:ssa 5 600. Lisäksi yhtiö kertoo vähentävänsä jäljelle jäävissä osissa n. 3000 työpaikkaa. Näin Core SAS työllistäisi n. 14.000 työntekijää. Samalla liikennettä leikataan rajusti ja myös joistakin osista kalustoa luovutaan.
Strategiauudistus nielee rahaa, jota SAS aikoo hankkia osakeannilla 6 miljardin kruunun verran. Valtio-omistajat (Ruotsi, Norja ja Tanska) sekä suuromistaja Wallenberg -säätiö ovat ilmoittaneet tukevansa (osallistuvansa) antia, jonka onnistuminen muilta osin onkin nykyoloissa varsin haastavaa. (EH)