Q3:n tulos ennen veroja 55,9 MEUR
Finnairin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä (Q3) eli heinä-syyskuussa 2007 nousi 5,8 prosenttia 545,2 miljoonaan euroon.
Toiminnallinen tulos nousi edellisvuoden 22,5 MEUR:sta 39,2 MEUR:oon. Lisäksi Q3:lle kirjattiin 17,3 MEUR myyntivoittoja, joista 14 MEUR FlyNordicin varsin onnistuneeksi luonnehditusta kaupasta norjalaisyhtiölle. Näin tulokseksi ennen veroja saatiin mainiot 55,9 MEUR.
”Finnair on viime vuonna aloitetun tehostamisohjelman ansiosta pystynyt aiempaa parempaan tulokseen, mikä näkyy kolmannen neljänneksen ja koko vuoden luvuissa. Kustannusrakenteen perkaaminen on osa jatkuvaa toiminnan järkeistämistä ja keskittymistä olennaiseen”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen.
Tammi-syyskuussa Finnair kuljetti 6,7 miljoonaa matkustajaa. Sekä matkustajaliikenteen tarjonta että kysyntä nousivat noin 12 %. Matkustajakäyttöaste oli edellisvuoden tasolla 76 %. Aasian-liikenne kasvoi yli 30 %.
”Finnairin kasvu tulee Eurooppa-Aasia -liikenteestä. Olemme tämän lajin eurooppalaisessa sarjassa neljäntenä, heti suurten pelaajien jälkeen”, sanoo Hienonen. ”Japanin ja Manner-Kiinan liikenteessä olemme kolmantena, jopa suurempi kuin oneworld-kumppanimme British Airways.”
”Finnairilla on käsissään menestystekijät, joiden avulla voimme toteuttaa tavoitteemme tulla laatu- ja ympäristötietoisen matkustajan halutuimmaksi vaihtoehdoksi pohjoisen pallonpuoliskon mannertenvälisessä liikenteessä”, toteaa Hienonen viitaten lokakuussa julkistettuun Finnairin 10 vuoden tulevaisuuden visioon.
Ympäristö- ja kestävän kehityksen keskusteluun Hienonen peräänkuuluttaaa laaja-alaisuutta ja perusteellisuutta. Päästörajoitukset on saatava maailmanlaajuisiksi, ei vain EU-Eurooppaa koskeviksi, jos muualla maailmassa voidaan samanaikaisesti toimia aivan muilla pelisäännöillä.
Lentoliikenne on muodikkaiden suihkumielikuviensa vuoksi useimmiten päästöasioissa tulilinjalla, vaikka lentoliikenteen päästöjen osuus on Hienosen mukaan vain pari prosenttia. Autoliikenne tai asuntojen lämmitys koskee niin monia, että siellä päästörajoituskista puhuminen on poliittisesti vaikeampaa. Esimerkiksi britit voisivat säästää lämmityksessään kaksinkertaisilla ikkunalaseilla.
Junaliikenteessä pitää ottaa huomioon sen vaatiman infrastruktuurin koko vaikutus.
”Kun tehdään 2 km junarataa, sillä päästään 2 km:n matka. Kun tehdään 2 km kiitorataa, siitä pääsee vaikka maailman ääriin”, vertasi Finnairin toimitusjohtaja. (EH)