Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tjäreborgin emoyhtiön tulos 121 miljoonaa euroa

Posted on 29.11.201223.1.2019 by Eero Havia

Investoinnit uusiin hotelleihin jatkuvat

Thomas Cook Northern Europen tulos oli 121 miljoonaa euroa 30.9.2012 päättyneellä tilikaudella (122 Meur vuotta aikaisemmin). Kyseessä on kaikkien aikojen toiseksi paras tulos. Tjäreborgin lisäksi konserniin kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa, tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia sekä hotelliketjut Sunwing Resort ja Sunprime Resorts. Thomas Cook Northern Europe panostaa nyt uusiin hotelleihin.

Emoyhtiön tilinpäätös osoittaa liikevaihdon nousseen 1,41 miljardiin euroon (1,32 miljardia euroa). Voittomarginaali ylsi 8,6 %:iin (9,2 %).

Menestys perustuu mm. Thomas Cook Northern Europen panostukseen Sunwing Resort- ja Sunprime Resorts -hotellikonsepteihin, kerrotaan yhtiöstä.

”Saavutamme korkean täyttöasteen sekä lennoillamme että hotelleissamme, koska pystymme itse hallitsemaan koko matkaketjun. Tehokkaan internetmyynnin ja ainutlaatuisten hotellituotteiden ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vuoden parhaat viikot”, sanoo Thomas Cook Northern Europen konsernijohtaja Lars Löfgren.

”Jatkamme menestyksekästä konseptihotellien kehittämistä eri asiakasryhmille. Nämä konseptihotellit ovat Sunwing Resort- ja SunGarden-perhehotellit sekä aikuisille suunnatut Sunprime Resorts -hotellit. Kuluneen vuoden aikana olemme avanneet peräti seitsemän uutta konseptihotellia, joissa kaikissa on asiakastyytyväisyys ollut huippukorkea. Ensi kesäksi avaamme uudet Sunprime-hotellit sekä Mallorcalle että Rodokselle sekä kaksi uutta SunGarden-hotellia Mallorcalle. Tänä päivänä reilut 40 % asiakkaistamme asuu konseptihotelleissa ja määrä kasvaa koko ajan”, sanoo Lars Löfgren.

Tjäreborgin liiketoiminnan tulos oli 30.9.2012 päättyneellä tilikaudella 7,6 miljoonaa euroa (8,2 miljoonaa euroa). Liikevaihto pieneni hieman edellisvuodesta ollen 131,7 miljoonaa euroa (132,8 miljoonaa euroa).

Netin kautta matkansa varaavien määrä oli viime tilikauden aikana noin 80 %. Lähes 95 % asiakkaista kertoo etsineensä matkaa koskevaa tietoa Tjäreborgin kotisivuilta ennen matkalle lähtöä.

Kasvava kiinnostus Karibiaa kohtaan on selvä trendi Suomessa kuten myös muissa Pohjoismaissa. Talven suosittuja lomakohteita Karibialla ovat Kuuba, Meksiko ja Dominikaaninen tasavalta. Kanariansaaret ovat kuitenkin ylivoimaisesti suosituin lomakohde talvella.

”Viime kesän huono sää on lisännyt selvästi matkojen kysyntää. Talvimatkojen täyttöaste on 10 % edellä edellistalven myyntiä ja kesämatkojen täyttöaste on 12,5 % edellä viime vuoden myyntiä. Rodos, Alanya ja Mallorca ovat tällä hetkellä kaikkein kysytyimpiä kesälomakohteita”, sanoo Tjäreborgin toimitusjohtaja Christian Grönli.

”Voimakkaimmin kasvava tuoteryhmämme ovat reittilennoilla tehtävät omatoimiset kaupunki- ja kaukomatkat. Euroopan suurkaupunkien ohella myymme eniten omatoimisia matkoja Balille ja Floridaan”, jatkaa Christian Grönli.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025
  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus