Lentomatkustuksen ja -liikenteen toipuminen pandemiasta etenee vauhdilla, mutta samaan aikaan Finnair joutuu rankasti sopeuttamaan toimintaansa uuteen tilanteeseen: Venäjän ilmatilan sulkuun.
Finnairin tunnusluvut tammi–maaliskuu 2022 vuosineljänneksellä (Q1)
- Osakekohtainen tulos oli -0,15 euroa (-0,11)*.
- Liikevaihto kasvoi 252,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 399,8 miljoonaa euroa (113,6).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -132,9 miljoonaa euroa (-143,2). Liiketulos oli -164,9 miljoonaa euroa (-149,1).
- Kassavarat olivat 1 136,5 miljoonaa euroa (31.12.2021: 1 265,7) ja omavaraisuusaste oli 7,2 prosenttia (31.12.2021: 11,8).
- Liiketoiminnan nettorahavirta (eli operatiivinen kassavirta) oli 35,4 miljoonaa euroa (-117,7) ja investointien nettorahavirta -23,7 miljoonaa euroa (5,2).**
- Matkustajamäärä kasvoi 482,0 prosenttia 1,5 miljoonaan (0,3).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 475,5 prosenttia 6 915,2 miljoonaan kilometriin (1 201,5).
- Matkustajakäyttöaste oli 47,3 prosenttia (25,5).
Toimitusjohtaja Topi Manner lausuu osavuosituloksen saatesanoina:
”Viimeisen kahden vuoden aikana Finnair on kohdannut kaksi perustavanlaatuista häiriötä, joilla on historiallisen suuret vaikutukset: globaalin pandemian ja Venäjän hyökkäyksen, joka johti ilmatilan sulkuun.
Nämä molemmat vaikuttivat voimakkaasti Finnairin vuoden 2022 ensimmäiseen neljännekseen, pandemia omikronmuunnoksen muodossa. Omikronmuunnos rajoituksineen ja sulkutoimineen heikensi kysyntää erityisesti tammi- ja helmikuussa. Tämän vuoksi kysynnän ennakoitu kasvu taukosi kahdeksi kuukaudeksi ja katsauskauden liikevaihto heikkeni edeltäneestä vuosineljänneksestä ollen 400 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos pysyi ennakoidusti vahvasti tappiollisena ollen -133 miljoonaa euroa, mikä johtui pääasiassa korkeasta polttoaineen hinnasta sekä omikronin vaikutuksesta kuluihin ja kysyntään.
Vuoden alussa omikronaalto vaikeutti toimintaamme monin tavoin, kun sekä asiakkaat että Finnair tekivät muutoksia lentoihin, mikä ruuhkautti asiakaspalveluamme. Myös saapumistäsmällisyytemme kärsi huomattavista sairauspoissaoloista toiminnan eri osissa. Järjestelmälliset toimet lentojen täsmällisyyden parantamiseksi ja asiakaspalvelun jonotusaikojen lyhentämiseksi paransivat kuitenkin asiakastyytyväisyyttä neljänneksen loppua kohden. Lisäämme edelleen asiakaspalvelun resursseja kohti kesää, jotta jonotusajat saadaan normalisoitua. Kiitän lämpimästi kaikkia asiakkaitamme tuesta, kärsivällisyydestä ja arvokkaasta palautteesta.
Toimintaympäristömme muuttui helmikuun lopussa dramaattisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Sodasta johtuvat pakotteet ja vastapakotteet sulkivat Venäjän ilmatilan. Helmikuun 28. päivä kerroimme pörssitiedotteessa ilmatilan mahdollisella sululla olevan merkittävä vaikutus Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen, ja negatiiviset taloudelliset vaikutukset Finnairille olisivat huomattavat erityisesti tilanteen pitkittyessä. Kerroimme myös kartoittavamme ratkaisuvaihtoehtoja tilanteen pitkittymisen varalta ja käyvämme aktiivista dialogia Suomen valtion kanssa.
Varaudumme nyt Venäjän ilmatilan sulun pitkittymiseen ja olemme jo aloittaneet toimintamme sopeutuksen monin määrätietoisin toimin. Ensimmäisenä toimena päivitetty verkostomme painottaa aiempaa enemmän yhteyksiä länteen ja Etelä-Aasiaan. Avasimme uuden reitin Dallasiin maaliskuun lopussa, ja kesällä aukeavat uudet Mumbain ja Seattlen reitit. Käynnistämme uuden kustannussäästöohjelman, jonka ensimmäisessä vaiheessa haemme 60 miljoonan euron pysyviä säästöjä jakelusta, lentokoneiden vuokrasopimuksista ja toimintojen jatkuvasta parantamisesta. Nämä lisäsäästöt tulevat jo saavutettujen 200 miljoonan euron vuosittaisten pysyvien säästöjen päälle. Täydennämme kustannussäästöohjelmaa samalla kun jatkamme pitkän aikavälin ratkaisun määrittämistä Venäjän ilmatilan sulkuun. Kassatilanteemme on edelleen vahva ja Suomen valtion myöntämä 400 miljoonan euron hybridilaina, joka on kokonaisuudessaan nostamaton, vahvistaa taseasemaamme. Hybridilainan muuttaminen kokonaisuudessaan pääomalainaksi on seuraus jatkuvasta dialogistamme valtio-omistajan kanssa.
Olemme Venäjän ilmatilan sulun jälkeen myös nopeasti löytäneet ylimääräiselle kapasiteetillemme kannattavaa käyttöä vuokraamalla koneita miehistöineen toisten lentoyhtiöiden käyttöön. Tämä luo meille tuottoja ja työllistää merkittävän määrän lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa ja tekniikan työntekijöitä. Vuokrausjärjestelyiden ansiosta vältymme lentävän henkilökunnan lomautuksilta Suomessa kesällä. Olemme myös aloittaneet laivastosuunnitelmamme tarkastelun ja tarkastelemme rinnakkain sekä lentokoneiden ulosvuokrausta että käyttämättä olevien lentokoneiden myyntimahdollisuuksia.
Pandemiasta toipuminen etenee parhaillaan vauhdilla. Asiakkaidemme varauskäyttäytyminen on normalisoitumassa ja lentoja varataan jo pitkälle kesään ja syksyyn. Kysyntä erityisesti Euroopassa, Etelä-Aasiassa ja Pohjois-Amerikan reiteillä on vahvaa, ja lentojemme määrä nousee kesäkaudella yli 300 päivittäiseen lentoon. Uuden kaukolentokokemuksemme myötä uudistettuja laajarunkokoneita on jo liikenteessä, ja premium economy -matkustusluokka on tarjolla toukokuusta alkaen Dallasin, New Yorkin ja Singaporen reiteillä.
Sota Ukrainassa koskettaa meitä kaikkia. Olemme tarjonneet sotaa pakeneville ukrainalaisille lentolippuja 95 prosentin alennuksella keskeisillä reiteillä.
Katsauskauden aikana sitouduimme asettamaan tieteeseen pohjautuvat tavoitteet (Science Based Target) hiilidioksidipäästöjemme vähentämiseksi. Sitouduimme myös huomattaviin uusiutuvien polttoaineiden hankintoihin yhdessä oneworld-kumppanien kanssa ja toimme uudelleen asiakkaillemme mahdollisuuden hyvittää lentojen päästöjä.
Valmistaudumme nyt vilkkaaseen kesäkauteen samalla kun sopeutamme toimintaamme Venäjän ilmatilan aiheuttamaan todellisuuteen. Kiitän lämpimästi koko Finnairin tiimiä erinomaisesta kestävyydestä ja omistautumisesta asiakkaiden palvelemiseen näiden uusien muutosten keskellä.”