Toimitusjohtaja Topi Manner Finnairin osavuosituloksesta:
Pandemian negatiivinen vaikutus jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, minkä vuoksi Finnairin matkustajamäärä ja liikevaihto pysyivät huomattavasti pandemiaa edeltänyttä aikaa matalampina ja tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen”, toteaa Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner tulosjulkistuksen saatesanoiksi.
”Matkustusrajoitukset Suomen ja muun Euroopan välillä poistuivat, mutta se tapahtui vasta heinäkuun lopussa selvästi muuta Eurooppaa jäljessä. Patoutunut kysyntä ja rokotekattavuuden kasvu alkoivat näkyä varaustilanteen kohenemisena erityisesti syyskuusta alkaen. Olemme kuitenkin vielä kaukana pandemiaa edeltävistä matkustajaluvuista, sillä päämarkkina-alueemme Aasia on edelleen pitkälti suljettu kansainväliseltä matkustamiselta, ja Yhdysvallatkin avautuu vasta 8. marraskuuta. Markkinoistamme siis vain noin puolet on tällä hetkellä auki matkustukselle, mikä on selvästi vähemmän kuin monilla muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä.”
Lentorahdin kysyntä oli erityisesti neljänneksen lopulla poikkeuksellisen vahvaa globaalien toimitusketjuvaikeuksien vuoksi. Rahti ylsi ennätysliikevaihtoon ja mahdollisti myös matkustajalentojen lisäämisen kaukokohteisiimme Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Odotamme vahvan rahtikysynnän jatkuvan ainakin loppuvuoden.
Parantuneen varaustilanteen ja vahvojen rahtioperaatioidemme ansiosta kolmannen vuosineljänneksen operatiivinen kassavirtamme kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen.
”Jatkoimme rahoitustoimenpiteitämme neljä A350-lentokonetta kattaneella myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyllä, josta saaduilla yli 400 miljoonan Yhdysvaltain dollarin varoilla vahvistimme kassaamme tulevia lainanlyhennyksiä silmällä pitäen. Pandemian aikana olemme hankkineet uutta rahoitusta noin 3 miljardia euroa. Kassamme on vahva. Pystymme siis keskittymään liikenteemme ylösajoon”, sanoo Manner.
Marraskuun alun muutokset ovat merkittäviä, sillä Yhdysvallat ja Thaimaa avautuvat ensimmäisinä kaukokohdemarkkinoinamme karanteenivapaalle matkustukselle. ”On huomionarvoista, että olemme nähneet myös muita positiivisia merkkejä Aasian ja Tyynenmeren alueen avautumisesta, sillä Singapore ja Australia ovat sallineet kansainvälisen matkustuksen Thaimaan lisäksi. Arvioimme Etelä-Korean ja Japanin seuraavan muutaman kuukauden viiveellä perässä nyt parantuneen rokotekattavuuden myötä. Kiina avautunee kuitenkin vasta vuoden 2022 puolivälin jälkeen. Seuraamme edelleen aktiivisesti matkustusrajoitusten sekä kysynnän kehittymistä ja lisäämme talvikaudella kapasiteettia Euroopan lisäksi myös kaukokohteisiimme rajoitusten niin salliessa.”
”Olemme aloittaneet asiakaskokemuksen normalisoinnin ja avanneet palveluitamme, kuten Helsinki-Vantaan lentoaseman loungemme ja lennonaikaisen myynnin. Uudistimme samalla lennonaikaisen tarjoilukonseptimme ja olemme lisänneet tarjoilun ennakkotilausta, joka osaltaan lisää asiakkaan valinnanvaraa sekä auttaa vähentämään ruokahävikkiä ja myös lentojen painoa. Terveysturvallisuustoimenpiteet, kuten maskien käyttö lennoilla, jatkuvat edelleen. Asiakastyytyväisyytemme oli edelleen erinomaisella tasolla. Tästä osoituksena Finnair valittiin jo yhdennentoista peräkkäisen kerran Skytraxin World Airline Awards -asiakastutkimuksessa Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi.”
”Liikenteen lisäännyttyä olemme pystyneet myös kutsumaan henkilöstöämme pitkiltä lomautuksilta takaisin töihin, mistä olemme erittäin iloisia. Valmistaudumme myös parhaillaan käynnistämään uudet lentomme Tukholmasta Yhdysvaltoihin ja Thaimaahan, mikä on merkittävä päänavaus Finnairille. Yhdessä koko Finnairin henkilökunnan kanssa toivotan matkustajamme lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme. Odotamme sinua lähtöportilla”, sanoo Topi Manner..
Finnairin tammi–syyskuu 2021 numeroina
- Osakekohtainen tulos oli -0,28 euroa (-0,56).
- Liikevaihto laski 41,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli 424,9 miljoonaa euroa (727,2).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -403,6 miljoonaa euroa (-432,4). Liiketulos oli -394,2 miljoonaa euroa (-449,9).
- Liiketoiminnan nettorahavirta oli -149,8 miljoonaa euroa (-864,5) ja investointien nettorahavirta 376,4 miljoonaa euroa (216,4).**
- Matkustajamäärä laski 58,6 prosenttia 1,3 miljoonaan (3,2).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 49,4 prosenttia.
- Matkustajakäyttöaste oli 35,7 prosenttia (66,6).