Alussa liikkeelle rajatulla tuotesortimentilla, jota kasvatetaan ja kehitetään
Joulukuun alussa Matkavekka (1.1.2016 alkaen Primera Holidays Oy) valittiin Stopover Finland -projektin yhteistyökumppaniksi. Projektin ensimmäisessä vaiheessa luotiin Visit Finlandin sivustoille Stopover Finland- osioon My Stay-tuoteportfolio Suomessa pysähtyville matkailijoille. My Stay -portfolio esittelee monipuolisesti Suomen matkailutarjontaa pitäen mielessä, että matkustajat pysähtyvät Suomessa vain hetkeksi matkallaan varsinaiseen kohteeseensa.
Tänään 23. maaliskuuta 2016 julkaistiin projektin toinen vaihe, kun Primera Holidaysin sähköinen kauppapaikka www.finlandtours.fi avattiin. ”Verkkoliiketoimintaa lähdettiin rakentamaan kuin start-up yritystä vuoden 2016 alussa”, kertoo Primera Holidays Oy:n toimitusjohtaja Minna Tuorila. ”Tavoitteemme on korkealla, mutta lähdemme liikkeelle pienellä tuotevalikoimalla ja kevyellä verkkokauppamallilla, jotta näemme millaiset tuotteet aasialaisia asiakkaita kiinnostavat. Tuotteita kehitetään ja tuotevalikoimaa laajennetaan koko ajan. Myös verkkokaupan tekninen alusta kehittyy ajan saatossa.”
Finlandtours.fi -matkapaketit on rakennettu ”avaimet käteen” -periaatteella. Palveluntarjoajina ovat toimijat, joiden tuotteet täyttävät Visit Finlandin Stopover Finland -kriteerit. Uutta on se, että valmiita matkapaketteja tarjotaan yksittäisten matkustajien ostettavaksi. Stopoverin luonteeseen kuuluu myös, että paketit ovat saatavissa päivittäin ympäri vuoden tai osassa tuotteita läpi kauden, jos paketin aktiviteetit tai teema on kauteen sidottu.
”Ensimmäiset tuotekokonaisuudet ovat pääkaupunkikeskeisiä, mutta mukaan on jo näin alkuvaiheessa saatu myös Lapin lumoa”, sanoo tuotteiden kehittämisestä vastaava projektipäällikkö Ari Huuskonen. ”On tärkeää miettiä, millaisen elämyksen takia aasialainen matkustaja pysähtyisi matkallaan Suomessa ja miten se hänelle lyhyessä ajassa, lentojen välillä, tarjoillaan.”
Stopover Finland -projekti on nimenomaan yhteistyöhanke. Se ei onnistu ilman eri toimijoiden yhteistyöhalukkuutta ja uudenlaista ajattelua. Finlandtours.fi -verkkokauppa linkitetään mm. Finnairin verkkokauppaan, mikä takaa tuotteille laajemman näkyvyyden Aasiassa ja muilla Finnairin markkinoilla. ”Toivomme, että kiinnostavat ja innostavat Stopover Finland -matkapaketit ovat Finnairille tulevaisuudessa myös myyntivaltti kovassa kisassa Aasian markkinoilla. Mikään muu lentoyhtiö ei voi tarjota samanlaista pohjoisen eksotiikkaa matkalla Aasiasta Eurooppaan”, linjaa Minna Tuorila ja jatkaa: ”Stopover Finland -projektissa houkutellaan aasialaisia matkailijoita pysähtymään Suomessa matkallaan muualle Eurooppaan. Suomella on kuitenkin paljon tarjottavaa myös pidemmälle pysähdykselle ja sen me haluaisimme näyttää aasialaisille kuluttajille, jotta heidän seuraava matkansa voisi suuntautua suoraan Suomeen ja lähialueille.