Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tuhkakriisi ja lakot veivät Finnairin punaiselle

Posted on 4.2.201114.1.2019 by Eero Havia

Tulos 2010 ennen veroja 33 Meur pakkasella, tuhkakriisin ja työtaisteluiden tulosvaikutus arvioidaan 55 Meur:ksi

Finnair-konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna (2010) kymmenen prosenttia 2 023 miljoonaan euroon. Toiminnallinen tulos oli vajaat viisi miljoonaa euroa tappiolla. Kannattavuus kuitenkin parani selvästi edellisvuoden runsaan 170 miljoonan euron toiminnallisesta tappiosta. Tulos ennen veroja oli 33 miljoonaa euroa tappiolla.

”Näimme viime vuonna paljon hyvää kehitystä toimintaympäristössämme. Tehostamistoimien ansiosta pystyimme hyödyntämään kysynnän ja hintatason paranemisen sekä tärkeiden myyntivaluuttojen vahvistumisen synnyttämän myötätuulen”, Finnairin toimitusjohtajan Mika Vehviläinen sanoo.

Finnairin tulos sisältää arviolta 55 miljoonaa euroa tulosheikennystä tuhkakriisistä ja työtaisteluista. Viime vuonna toteutettiin monia tehostamistoimia, joiden avulla tuotantokustannukset nousivat selvästi liikevaihtoa hitaammin. Liiketoiminnan rahavirta vahvistui 180 miljoonaa euroa. Erityisen myönteinen kehitys oli Lentoliikenne-segmentissä, jonka liikevaihto parani noin 200 miljoonaa euroa.

Tehostamistoimien ansiosta myös kannattavuus parani edellisvuoden syvästä tappiosta, mutta on edelleen kaukana yhtiön taloudellisista tavoitteista. Viimeiselle neljännekselle osui kuitenkin ikävä työtaistelu, joka yhdessä tuhkakriisin kanssa söi viime vuoden hedelmät. Ilman häiriöitä viimeinen neljännes olisi ollut varsin vahva ja koko vuosi voitollinen.

Matkustajamäärä oli hieman yli seitsemän miljoonaa, mikä on neljä prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009. Finnairin kokonaiskapasiteetti laski kolme prosenttia. Kuljetettu kuorma sen sijaan kasvoi vajaat kahdeksan prosenttia. Yhtenä merkittävänä tekijänä oli voimakkaasti kasvanut rahtiliikenne, joka kasvoi 38 prosenttia. Finnairin koneiden ruumassa ja rahtikoneella kuljetettiin yhteensä 122 miljoonaa kiloa rahtia, valtaosa Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä.

Finnairin kaukoliikennelaivaston uudistus saadaan tänään päätökseen kun tällä erää viimeinen Airbus A340 -lentokone liittyy laivastoon. Finnairilla on tänä vuonna yhteensä 15 kaukoliikenteen konetta, mikä on kolme enemmän kuin viime vuonna. Aasian-liikenteen kapasiteetti kasvaa siten tänä vuonna reilusti yli 20 prosenttia.

”Painamme siis rallikuskin tavoin jarrua ja kaasua yhtä aikaa. Siten voimme sekä parantaa suoritustamme tehostamistoimin että hyödyntää toimintaympäristön kasvumahdollisuudet, erityisesti Aasia-Eurooppa-liikenteessämme, joka on päästrategiamme”, Vehviläinen linjaa.

Näkymät tälle vuodelle ovat myönteiset. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli kymmenen prosenttia. Ensimmäisen vuosineljänneksen arvioidaan jäävän selvästi tappiolliseksi. Koko vuodesta odotetaan voitollista.

(EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Hauskaa ja turvallista juhannusta 19.6.2025
  • Rovaniemelle uusi suora lentoyhteys Belfastista 19.6.2025
  • Helsinki-Vantaan uusi kartta sujuvoittaa kulkua lentoasemalla 19.6.2025
  • Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista 18.6.2025
  • EPSI Rating-tutkimus: Viking Line ykkönen asiakastyytyväisyydessä 18.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus