Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tyytyväisyys lentoasemien palveluihin parantunut

Posted on 22.1.201316.1.2019 by Eero Havia

Finavia kehittää toimintaansa asiakastyytyväisyyden palautteen nojalla

Finavian teettämän vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan matkustajien tyytyväisyys lentoasemien palveluihin on kokonaisuudessaan noussut. Matkustajien kokemukset maakuntien lentoasemien palveluista ja asiakaskokemuksesta kehittyivät myönteisesti edellisvuodesta. Lähtöselvitys, turvatarkastuksen sujuvuus sekä henkilöstön palveluasenne ja terminaalin siisteys saavat hyvät arvosanat lähes koko lentoasemaverkostossa.

Lentoasemista parhaimmiksi tutkimuksessa arvioitiin Jyväskylä, Kajaani ja Kokkola-Pietarsaari. Eniten matkustajien tyytyväisyys nousi vuoden 2011 tuloksiin verrattuna Vaasassa, Kokkola-Pietarsaaressa ja Oulussa. Tutkimuksessa arvioitiin kahdeksaa eri osa-aluetta, kuten lähtöselvitystä, palveluasennetta, pysäköintijärjestelyjä, opasteita, turvatarkastuksen sujuvuutta, wc-tiloja, kahvila- ja ravintolapalveluita sekä viihtyisyyttä.

Asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksilla on keskeinen rooli Finavian toiminnan kehittämisessä. Tavoitteena on tunnistaa sekä lentoyhtiö- että matkustaja-asiakkaiden tarpeita entistä syvällisemmin ja tämän kautta kehittää palvelutarjontaa ja asiakaskokemusta.

”Monilla lentoasemilla on tehty paljon työtä esimerkiksi turvatarkastusprosessien kehittämisessä mutta myös muun asiakaspalvelun parantamisessa. Olemme kouluttaneet henkilöstöä sekä uusineet turvatarkastusten puitteita. Matkustajat kokevat tehdyt uudistukset myönteisinä. Samaan aikaan meidän on varmistettava, että lentoasemat toimivat joustavilla ja kustannustehokkailla toimintamalleilla, jotta Finavia voi tarjota lentoyhtiöille kysyntää vastaavia palveluita ja tukea näin lentoyhtiöiden mahdollisuuksia pitää yllä säännöllistä reittiliikennettä eri puolilla Suomea”, sanoo Finavian maakuntalentoasemien verkostosta vastaava johtaja Joni Sundelin.

Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina 15 lentoasemalla ja kysymyksiin vastasi yhteensä 3859 matkustajaa vuoden 2012 aikana.

Lentoasemat, joilla tutkimusta tehtiin: Oulu, Tampere-Pirkkala, Turku, Vaasa, Kokkola-Pietarsaari, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Rovaniemi, Kittilä, Ivalo, Kemi-Tornio, Kuusamo, Kajaani ja Lappeenranta. Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluja seurataan kansainvälisellä Airport Service Quality -tutkimuksella.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnlines avaa Vihreän kaistan – vähähiilinen merikuljetus tuo päästövähennyksen 25.5.2025
  • Espanjaan jälleen Blue Flag -ympäristömerkittyjen uimarantojen ennätys 24.5.2025
  • Lahden museot on Vuoden museo 2025 23.5.2025
  • Hotel Kämpin laajennusosa on valmis 22.5.2025
  • Turkkilaisen keittiön makujen viikko käynnistyi 21.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus