Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Ulkomainen luksusmatkailija arvostaa luontoa

Posted on 17.1.201323.1.2019 by Eero Havia

Haaga-Helian AMK selvitti up-market -segmenttiä Suomessa

Luksusmatkailu on maailmalla kasvussa, erityisesti Aasiassa ja arabivaltioissa. Korkealuokkaisesta tarjonnastaan tunnetut Hotel Kempinski ja Leading Hotels -ketju investoivatkin tällä hetkellä voimakkaasti Aasiaan ja arabivaltioihin. Myös Suomessa neljän ja viiden tähden palvelujen kysyntä lisääntyy jatkuvasti.

HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun tekemän luksustutkimuksen mukaan Suomen matkakohteet edustavat uutta ekoluksusta. Varakkaat matkailijat arvostavat suomalaista eksotiikkaa, arktisuutta, luontoa, palveluinfrastruktuuria, turvallisuutta ja ”tavallisuutta”.

Huippuvarakkaat matkailijat tulevat Suomeen omilla autoillaan tai yksityiskoneillaan. Osa tulee myös vaatimattomasti charterilla, jolloin lääkäri, turvamies ja kokki jätetään kotiin. Tällöin henkilökohtaisen, räätälöidyn palvelun tarve kasvaa tulevaisuudessa.

Markkinointi ja hinnoittelu haasteena

”Varakkaat matkailijat suosivat Helsinkiä ja Lappia, sekä Lapin aktiviteetteja, huipputasokkaita mökkejä ja räätälöityjä palveluita. Esimerkkejä tällaisista kotimaisista luksuskohteista ovat mm. Kakslauttanen, Levi Spirit ja Santamus. Suomesta löytyy kohteita myös vaativille kokousmatkailijoille, jotka arvostavat luonnonläheisyyttä. Esimerkkeinä tällaisista ovat mm. Billnäs, Rapukartano, Villat Kataya, Kieloranta, Säikkärä ja Störsvik. Perinteistä premium-tasoa Suomessa tarjoaa mm. Hotel Kämp ja Hotel Haven Helsingissä”, kertoo HAAGA-HELIAn matkailu- ja ravitsemispalveluinnovaatioiden yliopettaja V.A. Heikkinen.

Heikkinen arvioi, että Suomesta ei koskaan tule kansainvälistä jetset-keskusta luksusmarkkinoiden pienuuden takia. Haasteena on myös se, etteivät huippukohteemme osaa hinnoitella palvelujaan.

”Meillä on kuitenkin lukuisia viiden tähden minikohteita, joissa on ainutlaatuinen ilmapiiri, erinomainen palvelu ja persoonalliset tilat. Niitä ei vain vielä tunneta kovin hyvin. Parantamalla markkinointiviestintää nämäkin kohteet tulevat nousemaan matkailijoiden tietoon nykyistä paremmin”, toteaa Heikkinen.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus