Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa 3,7 miljardia euroa vuonna 2024

Posted on 17.2.202517.2.2025 by Eero Havia

Kuva: Harri Lindfors / Visit Finland

Ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 4,9 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät rahaa yhteensä noin 3,7 miljardia eli keskimäärin 310 miljoonaa kuukaudessa. Matkailijoita saapui 106 maasta ja he vierailivat 221 matkakohteessa. Matkoista yön yli matkoja oli noin 90 prosenttia. Vapaa-ajan matkailijoiden osuus oli 74 prosenttia ja työmatkailijoiden 26 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta Matkailijamittari -tilastosta.

Ulkomaiset matkailijat käyttivät keskimäärin 764 euroa matkaa kohden. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.

”Eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset ja yhdysvaltalaiset. Kausiluontoisesti puolestaan talvimatkailijat käyttävät rahaa enemmän kuin kesämatkailijat”, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.

VisitFinland_rahankäyttö.png

Suurimmat matkailutulot suomalaisille matkailuyrityksille kertyi joulukuussa, kun Suomessa vieraili 508 000 ulkomaista matkailijaa, jotka käyttivät rahaa 522 miljoonaa euroa eli keskimäärin 1028 euroa matkaa kohden. Määrä on huomattavasti joulukuun 2023 määriä suurempi, jolloin Suomessa vieraili 439 000 matkailijaa, jotka käyttivät rahaa 433 miljoonaa.

Matkojen määrissä mitaten eniten viime vuonna matkailijoita oli elokuussa, kun Suomessa vieraili 562 000 matkailijaa. Elokuussa rahankäyttö oli kuitenkin selkeästi joulukuuta alhaisempi, 387 000 miljoonaa euroa. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin.

”Matkailijat ovat yhä tarkempia rahankäytöstään ja rahankäytön lasku matkakohteessa on laajempi kansainvälinen ilmiö. Suomen talven vetovoima on kuitenkin vahva kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Suomen talven tarjoamat kerran elämässä kokemukset ja elämykset ovat ulkomaisten matkailijoin parhaiten tuntemia ja niistä ollaan vielä valmiita maksamaan”, Wakonen jatkaa.

Kesämatkailun kasvattaminen on tärkeä tavoite Suomen matkailun kehittämisessä. Suuret matkailijavirrat liikkuvat pääasiassa vuoden päälomasesonkina, ja Suomen kesän tarjonnan tunnettuuden lisääminen voisi kasvattaa Suomen osuutta Pohjoismaihin suuntautuvasta kasvavasta matkailusta.

Kuva ja lähde: Visit Finland/Business Finland

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnlines avaa Vihreän kaistan – vähähiilinen merikuljetus tuo päästövähennyksen 25.5.2025
  • Espanjaan jälleen Blue Flag -ympäristömerkittyjen uimarantojen ennätys 24.5.2025
  • Lahden museot on Vuoden museo 2025 23.5.2025
  • Hotel Kämpin laajennusosa on valmis 22.5.2025
  • Turkkilaisen keittiön makujen viikko käynnistyi 21.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus