Myös uudet yleiset valmismatkaehdot saatiin sovittua viime hetkellä
Valmismatkalaki (VML) ja valmismatkaliikelaki (VMLL) muuttuvat tänään 1.7.2009. Uusia lakeja, jotka korvaavat edelliset lait vuodelta 1995, sovelletaan tämän jälkeen solmittaviin valmismatkasopimuksiin.
Myös yleisiä valmismatkaehtoja on muutettu. Uudet ehdot onnistuttiin sopimaan kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL) kesken aivan viime hetkellä eli vain päivää ennen lakien voimaantuloa, ts. tiistaina 30.6.2009.
Jo vuoden 2008 puolella käynnistyneet neuvottelut yleisten valmismatkaehtojen päivityksestä on SMALin ja Kuluttajaviraston kesken siis saatu vihdoin päätökseen. Valmismatkalain muutoksen liikkeelle laittama prosessi sai matkatoimistopuolen toivomaan, että vuonna 1995 sovitut ehdot saataisiin entistä paremmin vastaamaan alan tämän päivän toimintaympäristöä, sanotaan SMALin jäsentietodotteessa tiistaina 30.6.2009. Matkatoimistoala myöntää onnistuneensa tavoitteessaan vain osittain.
Neuvotteluissa mukana olleet matkatoimistoalan edustajat samoin kuin SMALin toimielimet katsoivat ehtoneuvottelujen kovassakin kädenväännössä, että Kuluttajaviraston (KUVI) kanssa yhteisesti neuvotellut ehdot kompromissien jälkeenkin ovat matkatoimistoalan yritysten kannalta paras vaihtoehto.
Linjausten hakeminen riitatilanteiden selvittelyn kautta kuluttajariitalautakunnasta tai tuomioistuimista olisi melkoinen taloudellinen rasitus ja ylimääräinen työtaakka matkakaupan yrityksille. Kuluttaja-asiamiehen nimi ehdoissa edesauttaa kuluttajien luottamusta ehtoja soveltaviin yrityksiin.
SMALin hallituksen nimeämässä alan neuvottelutyöryhmässä toimivat viime vuoden lopulta lähtien Terhi Hakulinen (Kaleva Travel), Ari Huuskonen (Suomen Matkatoimisto), Tuomo Meretniemi (Aurinkomatkat), Matti Palermaa (Olympia Kaukomatkatoimisto), Arja Pucilowski (Tjäreborg), Mikko Pietarinen (Matka-Vekka/Lomamatkat) ja Teija Ruuskanen (Finnmatkat) sekä SMALin toimistosta liiton juristi, apulaisjohtaja Päivi Laatikainen-Mattsson ja toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
Neuvotteluissa Kuluttajaviraston kolmihenkisen juristikaartin kanssa oli SMALin apulaisjohtaja-juristin ja toimitusjohtajan lisäksi matkanjärjestäjäryhmän puheenjohtaja Jukka Salama (Aurinkomatkat) sekä viime hetken vahvistuksena Heikki Julin (Olympia Kaukomatkatoimisto) liiton puheenjohtajan edustajana.
Matkatoimiston on jatkossakin annettava asiakkaalle matkaan sovellettavat ehdot tiedoksi ennen kuin tämä tekee matkapäätöksensä. Valmismatkaehtoja ei uuden lain mukaan tarvitse enää ottaa esitteeseen, mutta ne on silti joko lähetettävä asiakkaalle kirjallisina tai niiden on oltava kirjallisina toimistossa. Myös viittaus internetsivuilla oleviin ehtoihin riittää, jos matkustaja voi ne tallentaa ja tulostaa muuttumattomina.
Tärkeä matkustajalle annettava tieto on se, onko matka valmismatkavakuuden piirissä ja jos on, minkä valtion mukaan vakuus on annettu. Pääosin tilanne on se, että vakuus on annettu KUVIin. Jonkin muun maan mukainen vakuus voi olla esimerkiksi silloin, kun ulkomaisen matkanjärjestäjän valmismatkan myyjä on suomalainen välittäjä. Asiasta on kerrottava jo esitteessä. Velvollisuus koskee sekä paperiesitettä että internetsivuja. Tieto voidaan antaa myös esimerkiksi varausvahvistuksessa.
Matkanjärjestäjän on aina annettava matkustajalle tiedot siitä, minne hän voi ilmoittaa jostakin matkaa koskevasta puutteesta tai mistä hän saa apua tai neuvoja niitä tarvitessaan.
Tiedon merkitys korostuu etenkin silloin, kun matkanjärjestäjällä ei ole omaa henkilökuntaa kohteessa.
Näissä tilanteissa matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai matkan välittäjään.
Uudistuneita, yleisiä valmismatkaehtoja sovelletaan nyt yli 2 vrk kestäviin matkoihin, kun aikaisemmat ehdot soveltuivat yli 3 vrk:n matkoihin. VML:n soveltamisessa matkan kesto on määritetty yhdeksi vuorokaudeksi.
SMAL järjestää jäsenilleen aiheeseen liittyvän koulutuspäivän 15.9.2009. Lisätietoja
koulutuksesta on SMALista luvassa loppukesästä.
Valmismatkalakien uudistuminen tarjoaa nyt matkanjärjestäjille ja matkatoimistoille myös oivallisen tilaisuuden korostaa valmismatkatuotteen jopa lakisääteisiä etuja ja turvaavuutta niin taloudellisessa (N.B. esim. vakuusvelvoite) kuin itse matkustamiseen liittyvien palveluiden, mm. lailla säädetyn matkustajan avustamisvelvoitteen osalla. Muun kuin valmismatkan ostava matka-asiakas ei pääse osalliseksi tällaisesta turvaavuudesta. (EH)