Air France-KLM:lle lopulta neljänneksen omistus
Italialaiselle taivaalle nousevat tänään 13. tammikuuta 2009 uuden slimmatun Alitalian ja siihen yhdistetyn Air One -yhtiön eli uuden Alitalian koneet.
Eilen 12. tammikuuta Alitalia ja Air France-KLM pääsivät yhteiseen sopimukseen, jolla 25 %:n omistusosuus uudesta Alitaliasta siirtyy 323 miljoonan euron summasta Air France-KLM:lle.
Sijoituksellaan AF-KLM saa kolme paikkaa Alitalian 19-paikkaiseen hallitukseen ja kaksi tuolia 9-paikkaiseen johtoryhmään. Lisäksi nimetään erityinen ”kumppanuus-johtaja” (partnership manager) johtamaan kumppanuus-strategiaa ja synergiaetujen hyödyntämistä kolmen vuoden aikajaksoksi.
Lentoyhtiöt kertovat Roomassa, Roissyssa ja Amstelveenissä samanaikaisesti päivätyssä tiedotteessaan, että kumppanuus perustuu moni-hub -strategiaan. Tähänastisten Pariisin (CDG) ja Amsterdamin (Schipol) rinnalle nousevat samalta pohjalta Rooma (Fiumicino) sekä Milano (Malpensa) keskuksiksi ja solmukohdiksi.
Reittiverkostojen optimoinnin ja tuottojen hallinnan ansiosta yhtiöt odottavat tulevien kolmen vuoden aikana n. 720 miljoonan euron synergiahyötyjä.
Uusi Alitalia käynnistää n. 2300 viikottaista lentoa yhteensä n. 70 kohteeseen Italiassa ja maailmalla.
Italian Rooman ja Milanon hubien lisäksi keskeisiä italialaisasemia ovat Torino, Venetsia, Napoli ja Catalia Sisiliassa.
Euroopassa paljon lentoyhtiöostoksia tehnyt Lufthansa ei siis lopulta lähtenyt Alitalia-hankkeeseen. Sen sijaan saksalaisyhtiö avasi hiljattain Milanosta operoivan ”Lufthansa Italia” -brändin, joka toistaiseksi kuuden koneen kalustolla operoi Milanosta kolmansiin Euroopan maihin, ts. muualle kuin Saksaan. (EH)