Eurooppalaisia matkatoimistoja ja matkanjärjestäjiä edustava ECTAA on pettynyt ja huolissaan Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan tuoreesta äänestystuloksesta liittyen kahteen matkustajien oikeuksia koskevaan asetusehdotukseen. Parlamentin liikennevaliokunta katsoo, että kuljetuspalvelun, kuten lennon, peruuntumistilanteessa matkustajalla on lipun hinnan palautuksen ohella oikeus saada takaisin myös lipun varaamistoiminnoista matkatoimistolle maksamansa palvelumaksu. Tämä linjaus on merkittävä uhka matkatoimistojen toimintaedellytyksille, onhan peräti 98 % eurooppalaisista matkatoimistoista mikro- tai pk-yrityksiä. |
Tämän päivän matkailumaailmassa matkapalveluita välittävät yritykset, kuten matkatoimistot, saavat enimmilläänkin vain olemattomia myyntipalkkioita lento- ja muilta kuljetusyhtiöiltä. Tämän vuoksi matkatoimistojen ansaintalogiikan ja palvelutarjonnan perustana ovat viimeisten parinkymmenen vuoden ajan olleet asiakkailta perittävät palvelumaksut. Nämä maksut kattavat liikenneyhtiöiden puolesta matkatoimiston asiakkaalle tarjoamat palvelut eri matka- ja reittivaihtoehtojen tarjoamisesta varausten tekemiseen ja varausprosessin hallinnointiin. Matkatoimistot tarjoavat myös arvokasta asiantuntemusta, neuvontaa ja tukea matkan koko suunnittelun ja varaamisen ajan. Matkatoimistot auttavat asiakkaitaan matkan muutos- ja peruutustilanteissa sekä kuljetuspalvelun peruutukseen liittyvien hinnanpalautusten kanssa. Matkatoimisto tarjoaa asiakkaalle kaikki nämä palvelut itsenäisesti ja irrallisena varsinaisesta kuljetuspalvelusta. Näin ollen matkatoimisto on oikeutettu korvaukseen tehdystä työstä riippumatta siitä, toteutuuko vai perutaanko varattu kuljetuspalvelu. Lisäksi on huomattava, että matkatoimistolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa varsinaisen kuljetuspalvelun toteutukseen, eikä sen tulisi kärsiä taloudellisia menetyksiä, jos kuljetusyhtiöt eivät täytä omia sopimusvelvoitteitaan. ”On kohtuutonta vaatia kuljetuspalvelun välittäjänä toimivaa matkatoimistoa palauttamaan asiakkaalle palvelumaksunsa, kun matkatoimisto on sopimuksen mukaisesti tehnyt työnsä. Matkatoimiston tekemä työ on erillinen kuljetuspalvelusta. Velvollisuus palauttaa omasta työstä tehty palkka silloin, kun kuljetusyhtiö ei pysty suorittamaan omaa palveluaan, rankaisisi matkatoimistoja täysin epäoikeudenmukaisesti ja tilanteessa, johon ne eivät voi mitenkään vaikuttaa”, toteaa ECTAAn varapuheenjohtaja Heli Mäki-Fränti (kuvassa). ECTAA pyytää parlamentin liikennevaliokuntaa harkitsemaan uudelleen kantaansa ja varmistamaan, että matkatoimiston ei tarvitse palauttaa palvelumaksua silloin, kun se on täyttänyt sopimusvelvoitteensa asiakkaalle. Oikeudenmukainen korvaus suoritetuista palveluista ja työstä on välttämätöntä terveen ja kilpailukykyisen matkailumarkkinan ylläpitämiseksi Euroopassa. Taustaa: Euroopan komissio on ehdottanut kahta lainsäädäntöaloitetta matkustajien oikeuksien parantamiseksi. Toinen niistä vahvistaa nykyisten matkustajan oikeuksien täytäntöönpanoa kaikissa liikennemuodoissa ja toinen luo uusia oikeuksia useita liikenteenharjoittajia koskeville multimodaalisille matkoille. Näiden ehdotusten tavoitteena on muun muassa selkeyttää ja virtaviivaistaa peruuntuneen kuljetuksen hinnan palautusprosessia, erityisesti kun liput on ostettu välittäjän kautta, sekä vahvistaa selkeät menettelyt ja määräajat välittäjän kautta matkustajille maksetuille hinnanpalautuksille. Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on kannassaan mennyt komission ehdotuksia pidemmälle ja ehdottanut, että matkustajilla olisi oikeus saada lipun hinta kokonaisuudessaan takaisin – mukaan lukien välittäjän/matkatoimiston veloittama välityspalkkio – kun kuljetuspalvelu peruutetaan. Tämä kanta herättää huolta matkatoimistoissa, koska asetus velvoittaisi ne palauttamaan tehdystä työstä ja asiakkaalle tarjotuista palveluista veloitetut palvelumaksut. Tämä siis siitäkin huolimatta, että matkatoimistoille ei ole mahdollisuutta vaikuttaa itse kuljetuspalveluun ja sen mahdolliseen peruuntumiseen. ECTAA on 36 kansallisen matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäliiton kattojärjestö, joka edusta noin 80 000 eurooppalaista alan yritystä. SMAL on ollut ECTAAn täysjäsen vuodesta 1995 alkaen, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin. Lähde: ECTAA/ SMAL |
