Hotellinpitäjät ympäri maailmaa varautuvat venäläisten yhä kasvavaan matkabuumiin
Hotels.comin tekemä selvitys korostaa Venäjän merkitystä maailman viidenneksi suurimpana matkailumarkkinana. Tänään 26. marraskuuta 2013 julkaistavan Russian International Travel Monitor (RITM) – selvityksen mukaan Venäjällä on käynnissä ennennäkemätön matkabuumi. Buumiin vaikuttavat kasvava keskiluokka ja sen myötä kasvanut kulutusvoima. Lähes puolet (49 %) hotellinpitäjistä ympäri maailmaa on huomannut venäläisten vierailijoiden määrän nousseen. Näistä hotellinpitäjistä 54 % kertoo varausten määrän kasvaneen jopa yli 10 %.
Kulutusta mitattaessa venäläiset muodostavat tällä hetkellä maailman toiseksi nopeimmin kasvavan ryhmän matkailumarkkinoilla. Venäläisten kulutus on kasvanut 32 % vuodesta 2012, tuplasti vuoteen 2005 verrattuna. RITM-raportti tarkastelee, miten hotellinpitäjät ovat reagoineet tähän nopeaan kasvuun. Viime vuonna venäläiset käyttivät noin 32 miljardia euron arvosta ulkomaanmatkoihin: summa nostaa venäläiset maailmanlaajuisten matkailumarkkinoiden viidenneksi suurimmaksi mahdiksi.
Vuonna 2012 peräti 35,7 miljoonaa venäläistä turistia matkusti ulkomaille, kun vuonna 2006 heitä oli vain 7,7 miljoonaa. [2] Venäjästä on tullut monille kohteille tärkein kasvava markkina-alue ja matkustajien määrän onkin ennustettu kasvavan 7,5 % vuosittain aina vuoteen 2017 saakka. Maan 140 miljoonan hengen väestö on kuitenkin edelleen valtava, toistaiseksi suurelta osin hyödyntämätön markkina-alue matkailussa. Lienee väistämätöntä, että kysyntää erityyppisille matkoille ja kohteille tulee syntymään lisää, millä taas on varmasti vaikutusta koko maailman turismiin.
”Räjähdysmäiseen kasvuun lähteneet Venäjän markkinat tarjoavat tervetulleen piristysruiskeen hotellinpitäjille ympäri maailmaa”, Hotels.com-brändin presidentti Johan Svanström kommentoi. ”Venäläiset ovat maailmanlaajuisestikin eniten hotellihuoneisiin rahaa satsaavien matkailijoiden joukossa. Kasvava keskiluokkaisten venäläismatkailijoiden joukko ja heidän kulutusvoimansa ovat avainasemassa markkinoiden kasvun taustalla.”
Tällä hetkellä 104 miljoonan henkilön volyymin on laskettu kasvavan 86 prosenttiin maan väestöstä vuoteen 2020 mennessä, jolloin joukon yhteenlaskettu kulutusvoima on 900 miljardia euroa.
Myös hotellinpitäjien vastaukset tukivat tätä tietoa. Vastaajista 43 % kertoi venäläisten käyttävän tällä hetkellä yhä enemmän rahaa matkustamiseen. Venäläisistä on tullut itsevarmempia sekä itsenäisempiä ja he puhuvat vieraita kieliä entistä paremmin. Yli puolet (53 %) varaa majoituksensa verkossa, kun taas ainoastaan 32 % hoitaa varaukset perinteisen matkatoimiston kautta.
Hotels.comin tutkimukseen osallistuneista hotellinpitäjistä 92 % kertoi odottavansa venäläisvieraiden määrän kasvavan seuraavan kolmen vuoden aikana – ja monet ovat jo ryhtyneet muutoksiin, jotta vieraat tuntisivat olonsa tervetulleeksi. Liki kolmasosa (32 %) hotellinpitäjistä on ottanut venäläiset tv-kanavat osaksi palvelujaan. Yli viidesosa (23 %) puolestaan on palkannut venäjän kielen taitoista henkilökuntaa ja 12 % vastaajista tämä on jo suunnittelun asteella.
Hotellinpitäjistä 20 % tarjoaa jo esitteensä myös venäjäksi ja 15 % suunnittelee materiaaliensa kääntämistä. Lisäksi vielä toiset 15 % aikovat alkaa tarjoamaan käännettyjä matkailu- ja turistioppaita. Joka kymmenes (11 %) hotellinpitäjä kaavailee venäläisten ruokalajien lisäämistä listoilleen.
Koko raportin voit ladata englannin- tai venäjänkielisenä osoitteesta http://press.hotels.com/en-gb/