Turun ja Tukholman välillä seilaava Viking Glory juhlii ensimmäistä syntymäpäiväänsä 1. maaliskuuta, 2023. Vuoden aikana alus on palvellut jo yli miljoonaa matkustajaa ja nostanut Viking Linen markkinaosuuden Turun-reitillä kaikkien aikojen ennätykseen.
Viking Glory lähti neitsytmatkalleen kohti Tukholmaa 1. maaliskuuta 2022 valtavan mielenkiinnon saattelemana. Aluksen miljoonas matkustaja kukitettiin tasan yksitoista kuukautta myöhemmin, 1. helmikuuta.
”Suomalaiset ovat risteilykansaa, ja uusi laiva on aina iso tapaus. Nyt vuoden kokemuksella voimme sanoa, että uutuusaluksemme on onnistunut ylittämään omat ja matkustajiemme odotukset. Markkinaosuutemme Turun-reitillä on noussut ennätykselliseen 68 prosenttiin. Glory on innostanut myös ruotsalaiset risteilemään Turkuun. Lippulaivassamme monin tavoin ilmenevä elämyksellisyys, saaristoluonnon läheisyys ja mahdollisuus muokata kustakin matkasta omannäköisensä ovat selvästi iskeneet ajan hermoon”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo.
Viking Glory aloitti liikenteensä juuri, kun koronarajoitukset olivat poistumassa ja patoutunut kysyntä pääsemässä purkautumaan. Toisaalta sota Ukrainassa kerrannaisvaikutuksineen on tehnyt kuluneesta kahdestatoista kuukaudesta monin tavoin poikkeuksellisen.
”Glorylla oli viime vuonna merkittävä positiivinen vaikutus koko Viking Linen liiketoimintaan. Uusi alus oli todellinen piristysruiske niin asiakkaillemme kuin koko varustamomme henkilökunnallekin pitkien koronavuosien jälkeen. Epävarmojen aikojenkin keskellä risteily on turvallinen tapa irtautua hetkeksi arjesta, ja hyvä kysyntä kompensoi kallistuneen polttoaineen vaikutuksen”, Johanna Boijer-Svahnström kertoo.
”Uusi laiva on meiltä myös suurinvestointi ympäristövaikutustemme pitkäjänteiseen pienentämiseen ja tulevaisuuden toimintaedellytystemme turvaamiseen. EU:n asettamat päästökriteerit ovat tiukentumassa tuntuvasti, jolloin ilmastoviisaat alukset nousevat kilpailukykymme keskeisiksi tekijöiksi. Marraskuussa meidät valittiin Finnish Travel Galassa sekä Vuoden vastuulliseksi toimijaksi että Vuoden kuljetusyhtiöksi, ja uudella lippulaivallamme oli tässä tuplavoitossa iso rooli.”
Lanseerauspäällikkö Lotta Lindroos oli mukana suunnittelemassa Viking Glorya ja on elänyt tiiviisti sen ensimmäisen vuoden eri vaiheissa. Näin hän analysoi uutuuslaivan suurta suosiota laivamatkustajien keskuudessa:
Biletyksen sijasta rentoutumista ja hyvinvointia
”Kun aiemmin laivamatka vaati monilta palautumista, niin nyt laivalle tullaan lataamaan akkuja – ja siihen Glory tarjoaa erinomaiset puitteet. Spa-osasto saunoineen, altaineen ja hoitoineen on yksi laivan ehdottomista vetonauloista, kävijöitä on riittänyt myös kunto- ja joogasaleilla. Baareissa ja ravintoloissa alkoholittomien cocktailien ja juomien kysyntä kasvaa koko ajan.”
Laatu vetoaa
”Matkustajat haluavat nykyään laivamatkalta kokonaiselämystä – siksi Glorylla niin kokonaisuus kuin yksityiskohdatkin on hiottu huippuunsa. Spa-hoidon jälkeen hemmottelu jatkuu esimerkiksi hitiksi nousseen äyriäisvatimme ääressä, ja buffetissakin viinit tilataan yhä useammin listalta. Matkustajat myös huomaavat laadun – saamme paljon kiitosta muun muassa hyttien patjoista, jotka on valmistanut närpiöläinen Hilding Anders Finland. Ja vaikka sängyt ovat huipputasoa kaikissa Gloryn hyteissä, sviitit ja luksushytit myydään jatkuvasti ensimmäisinä loppuun.”
Merimatkasta halutaan omannäköinen
”Glory on laiva, joka tarjoaa matkustajilleen paljon vaihtoehtoja. Buffetin jälkeen suosituimmaksi ruokapaikaksemme on noussut Market-ruokatori, jossa seurueen jäsenet voivat valita kukin omat suosikkiannoksensa usean eri ravintolan tarjonnasta. Ehkä laivan monipuolisuudesta kertoo parhaiten se, että Glorylle tullaan myös tekemään töitä etänä – yksin tai koko tiimin voimin”, sanoo Lotta Lindfors.