Viking Line julkisti vuoden 2024 tuloksensa. Hieman laimentuneen kysynnän johdosta sekä liikevaihto että liiketulos jonkin verran laskivat.
Tammi-joulukuu 2024
(suluissa tammikuu-joulukuu 2023)
- Liikevaihto oli 480,2 miljoonaa euroa (491,4 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 1,4 miljoonaa euroa (9,1 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Liiketulos oli 26,7 miljoonaa euroa (55,0 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat –6,9 miljoonaa euroa (–9,6 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 19,8 miljoonaa euroa (45,4 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 15,9 miljoonaa euroa (36,3 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myyntivoitto 8,6 milj. euroa).
- Investoinnit pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin olivat 24,6 miljoonaa euroa (36,9 milj. euroa).
- Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että hallitus valtuutetaan jakamaan osinkoa enintään 1 euroa osakkeelta, jaettuna kahteen erään niin, että 50 senttiä maksetaan toukokuussa ja toinen erä suunnitellaan maksettavan syyskuun 2025 aikana.
Näkymät koko toimintavuodelle 2025
Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla.
Liikennöintialueellamme vallitsee huomattava epävarmuus viime vuosien taloudellisen laskusuhdanteen aiheuttamana, millä on ollut kielteinen vaikutus asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuustekijöihin lukeutuvat myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen vaikutukset lähinnä energian hintoihin.
NELJÄS KVARTAALI 2024
(neljäs kvartaali 2023)
- Liikevaihto oli 109,5 miljoonaa euroa (112,2 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6 miljoonaa euroa (0,3 milj. euroa).
- Liiketulos oli 1,5 miljoonaa euroa (2,7 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat 2,1 miljoonaa euroa (–0,9 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli 3,7 miljoonaa euroa (1,8 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli 3,5 miljoonaa euroa (1,5 milj. euroa).
TOIMITUSJOHTAJA JAN HANSES KOMMENTOI:
”Toimintavuoden 2024 tulos vastasi markkinoille vuoden kolmannen kvartaalin jälkeen annettua ennustetta mutta oli heikompi kuin ennätysvuonna 2023. Tulos ennen veroja oli 19,8 miljoonaa euroa. Vaikka tulos jäi edellisvuotista heikommaksi, saavutettu tulostaso on kuitenkin selvästi parempi kuin ennen pandemiaa.
Toimintaa on edelleen leimannut kuluttajien varovaisuus liikennöintialueellamme. Heikko Ruotsin kruunu on edelleen heikentänyt Ruotsin markkinoiden ostovoimaa. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole juurikaan vaikuttanut matkustushalukkuuteen päämarkkinoillamme, mutta se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista.
Vuoden neljännellä kvartaalilla toteutettiin aktiivisia toimenpiteitä kustannusten sopeuttamiseksi syksyn jähmeään markkinatilanteeseen, ja niiden ansiosta kvartaali oli ennusteemme mukainen.
Matkustajamäärät olivat vuonna 2024 suhteellisen vakaat, ja vuoden rahtimäärät olivat ilahduttavasti ennätystasolla. Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitin kapasiteetti yli kaksinkertaistui Viking Cinderellan aloitettua reitillä, ja markkinaosuutemme sillä kasvoi näin runsaaseen 43 prosenttiin.Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä meillä on vahva markkina-asema, ja osuutemme markkinoista on yli 70 prosenttia. Viking Cinderella siirrettiin Suomen alusrekisteriin sen palattua Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitille. Kaikki viisi kokonaan omistamaamme alusta purjehtivat näin ollen Suomen lipun alla. Kotimaisen suosiminen on yksi ydinarvoistamme, ja koko oman laivastomme purjehtiminen Suomen lipun alla on konkreettinen todiste tästä.Huoltovarmuudesta ja turvallisuudesta on tullut yhä tärkeämpiä yhteiskunnassa nyt, kun rauhattomuus on lisääntynyt maailmassa.
Gotland Alandia Cruises AB:n liikennöinnin aloittamisesta keväällä 2024 aiheutui kertaluonteisia lisäkustannuksia, eikä Birka Gotland -aluksen käyttöaste kesäkuuhun mennessä vastannut odotuksiamme. Käyttöaste parani kesän aikana.
Liikenteemme kuului vuonna 2024 päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutui lisäkustannuksia, joita olemme pyrkineet osittain kompensoimaan jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei valitettavasti ole saatavissa sellaisina määrinä ja sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Siksi oli perusteltua ottaa käyttöön Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Emme aio tinkiä liikenteemme päästövähennystavoitteista, vaan jatkamme työtä fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymisen edistämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi.
Vuoden aikana vietettiin Helsinki–Tukholma-reitin 50-vuotisjuhlaa. Liikennöinnin alkamisen jälkeen reitillä on ollut kaiken kaikkiaan 45 miljoonaa matkustajaa. Viking Line saavutti syksyllä toisenkin merkittävän virstanpylvään. Aluksillamme on matkustanut neljännesmiljardi matkustajaa sen jälkeen, kun toimintamme alkoi runsaat 60 vuotta sitten, mikä on erinomainen saavutus.
Viking Line panostaa edelleen kestävään kehitykseen. Turun-laivoillamme lanseerattiin vuoden 2024 alussa Vihreä merikokous -konsepti, joka vähentää kokousmatkojen kasvihuonekaasupäästöjä noin 90 prosenttia. Tämä kestävä kokousratkaisu tulee keväällä 2025 tarjolle kaikille reiteille ja aluksille. Myös Turun ja Tukholman sekä Helsingin ja Tallinnan välisiä vihreitä käytäviä koskevat hankkeet ovat edenneet. Viking Linen Turku–Tukholma-reitin matkustajat ovat jo yli vuoden ajan voineet ostaa biokaasua matkansa kulutusta vastaavan määrän, mikä vähentää omasta matkasta aiheutuvia päästöjä jopa 90 prosenttia.
Myös asiakaspalvelu ja asiakaskokemus ovat olleet vuoden aikana korkealla tasolla. Tämä hieno saavutus on suurelta osin sitoutuneen henkilöstömme ansiota, ja haluankin esittää kaikille työntekijöillemme suuret kiitokset erinomaisesta työstä, joka on vaikuttanut osaltaan tulokseen. Haluan esittää myös asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme lämpimät kiitokset luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä”, lausuu toimitusjohtaja Jan Hanses.
YHTEENVETO TUNNUSLUVUSTA
2024 | 2023 | 2024 | 2023 | ||
MEUR | 1.10.-31.12. | 1.10.-31.12. | 1.1.-31.12. | 1.1.-31.12. | |
Liikevaihto | 109,5 | 112,2 | 480,2 | 491,4 | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 0,6 | 0,3 | 1,4 | 9,1 | |
Liiketulos | 1,5 | 2,7 | 26,7 | 55,0 | |
Tulos ennen veroja | 3,7 | 1,8 | 19,8 | 45,4 | |
Tilikauden tulos | 3,5 | 1,5 | 15,9 | 36,3 |
LIIKENNE JA MARKKINAT
Konserni harjoitti vuoden aikana matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä kokonaan omistamallaan aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella. Viking Linen ja Gotlandsbolagetin yhdessä omistama Birka Gotland aloitti risteilyliikenteen Tukholmasta 20. maaliskuuta. Ennen liikennöinnin aloittamista alus oli telakalla uudistettavana.
Viking Cinderella oli telakalla 1.–19. tammikuuta. Sen jälkeen alus palasi tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä 4. maaliskuuta saakka ja aloitti liikennöinnin Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä 8. maaliskuuta. Viking Cinderella oli poissa liikenteestä neljä päivää, kun se siirrettiin 5. maaliskuuta Ruotsin alusrekisteristä Ahvenanmaan alusrekisteriin. Alus on liikennöinyt Suomen lipun alla 5. maaliskuuta alkaen.
Viking Glory oli telakalla 8.–17. huhtikuuta. Viking Cinderella korvasi sen Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä 11.–17. huhtikuuta. Lisäksi sekä Viking Grace että Gabriella peruuttivat kumpikin yhden lähdön suunnittelemattoman teknisen huollon vuoksi.
Gabriella ja Viking Cinderella liikennöivät 19. kesäkuuta–11. elokuuta Tallinnan kautta normaalilla reitillään Helsinki–Maarianhamina–Tukholma. Alukset tekivät kesällä myös useita erikoisristeilyjä Helsingistä Visbyhyn.
Birka Gotland, joka aloitti liikennöinnin 20. maaliskuuta, on siitä lähtien tehnyt vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä. Lisäksi se on liikennöinyt Tukholman ja Visbyn välillä Maarianhaminan kautta sekä tehnyt useita tilaus- ja erikoisristeilyjä Korkearannikolle, Riikaan, Bornholmille ja Visbyhyn/Ystadiin.
Matkustajamäärä konsernin kokonaan omistamilla aluksilla oli raportointikaudella 4 646 676 matkustajaa (4 897 494). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 32,8 prosenttia (35,1 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä liikennöinnin alusta on ollut 438 743.
Matkojen markkinakysyntä koko liikennöintialueella on kasvanut kuluneen vuoden aikana. Helsingin ja Tallinnan välisten matkojen kysyntä on kehittynyt suotuisasti, kun taas Suomen ja Ruotsin välisten matkojen kysyntää voidaan parhaiten luonnehtia vakaaksi, vaikka lähtöjä ja kapasiteettia on ollut enemmän kuin edellisvuotena. Arviomme mukaan yleinen suhdannetilanne sekä Ruotsin kruunun heikko kurssi ovat vaikuttaneet kuluttajien ostovoimaan ja kulutushalukkuuteen, mikä on rajoittanut kasvua ensisijaisesti pitkillä reiteillä. Viking Linen markkinaosuudet ovat kasvaneet sekä Suomen ja Viron että Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä.
Kauteen sisältyy vertailukelpoisuuteen vaikuttavia liikennekatkoksia (Viking Linen sekä sen kilpailijoiden alusten telakoinnit).
Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 134 219 yksikkökuormaa (125 269). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 17,8 prosenttia (16,9 %). Rahtimäärien positiivinen kehitys liittyy suoraan kuljetuskysynnän kasvuun kansainvälisillä kuljetusmarkkinoilla. Rahtimäärien kasvu johtui niin Suomen lähialueen tärkeimpien kaupankäyntimarkkinoiden kuin maailmankaupan talousnäkymien parantumisesta ja oli suoraan seurausta yhtiön pitkäjänteisestä yhteistyöstä rahtimarkkinoiden toimijoiden kanssa. Liikenne Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä lisääntyi maaliskuun alusta lähtien, minkä ansiosta Viking Line pystyi kasvattamaan rahtimääriä huomattavasti edellisvuodesta.
Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,9 prosenttia (28,8 %).
TAMMI-JOULUKUUN 2024 LIIKEVAIHTO JA TULOS
Konsernin liikevaihto pieneni 2,3 prosenttia 480,2 miljoonaan euroon kaudella 1.1.–31.12.2024 (491,4 milj. euroa 1.1.–31.12.2023). Liiketulos oli 26,7 miljoonaa euroa (55,0 milj. euroa). Konsernin tulos ennen veroja oli 19,8 miljoonaa euroa (45,4 milj. euroa). Vertailulukuihin sisältyy Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto. Tulos ennen veroja, ilman Rosellan myyntivoittoa, vuonna 2023 oli 36,8 miljoonaa euroa.
Matkustajatoiminnan kysyntä liikennöintialueellamme oli odotettua heikompaa kauden aikana, mikä selittää suurelta osin liikevaihdon pienenemisen ja tuloksen heikentymisen edellisvuoden samaan ajanjaksoon verrattuna. Lisäksi Birka Gotlandin alkuvaiheen liikenne sekä käynnistyskustannukset eivät olleet yhtiön odotusten mukaisia, mikä johti heikkoon tulokseen. Myös Viking Gloryn suunnittelematon telakointi sekä Viking Gracen ja Gabriellan lähtöjen peruuttaminen vaikuttivat kielteisesti tulokseen.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 3,3 prosenttia 427,7 miljoonaan euroon (442,5 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 8,9 prosenttia 49,7 miljoonaan euroon (45,7 milj. euroa) ja muut tuotot olivat 2,7 miljoonaa euroa (3,2 milj. euroa). Myyntikate oli 377,7 miljoonaa euroa (377,7 milj. euroa).
Käyttökulut kasvoivat 6,1 prosenttia 323,0 miljoonaan euroon (304,3 milj. euroa), ja päästöoikeuskustannusten osuus niistä oli 3,1 miljoonaa euroa. Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 11,4 prosenttia eli 12,4 miljoonaa euroa. Suurin osa kasvusta johtuu siitä, että Viking Linen palveluhenkilöstöä työskentelee Birka Gotlandilla. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 3,2 prosenttia eli 6,3 miljoonaa euroa. Vaikka vuoden 2024 tulos on heikompi kuin vuonna 2023, se on edelleen parempi kuin pandemiaa edeltäneinä vuosina. Tämä osoittaa, että pystymme sopeutumaan ja parantamaan toimintamme tehokkuutta huolimatta haastavista olosuhteista.
Konserni on alttiina myös erilaisille taloudellisille riskeille, muun muassa valuuttakurssien ja korkojen vaihteluille.
Tuotot muodostuvat euroina ja Ruotsin kruunuina. Suurin osa operatiivisista tuloista ja menoista on euromääräisiä. Myyntitavaroiden ja polttoaineen ostohintoihin vaikuttavat muut valuutat, pääasiassa Yhdysvaltain dollari.
Polttoainehintojen vaihtelulla on suora vaikutus konsernin tulokseen. Kohonneiden polttoainehintojen riskin pienentämiseksi konserni teki 31. joulukuuta 2024 kiinteähintaisen sopimuksen, joka koskee osaa käytettävästä meridieselistä (MDO) vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla.
Yhtiön kyky täyttää olemassa olevien rahoitussopimusten vaatimukset riippuu sen kyvystä tuottaa positiivista kassavirtaa ja tulosta toiminnastaan, mikä puolestaan riippuu osittain tekijöistä, joihin yhtiö ei voi itse vaikuttaa.
Yhtiön korolliset velat olivat 151,7 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2024, ja niistä 87,2 prosenttia on vaihtuvakorkoisia. Vaihtuvakorkoisten velkojen kokonaiskorko muodostuu markkinakorosta ja yrityskohtaisesta marginaalista. Korkotason vaihtelulla on vaikutus yhtiön rahoituskuluihin, ja se voi vaikuttaa rahoituskuluihin tulevaisuudessa.
Suomeen liikennöivien matkustaja-alusvarustamojen pandemiavuosina 2020–2022 saamat liikennetuet ovat parhaillaan yleisen jälkikäteistarkastuksen kohteena. Tarkastuksen tuloksilla voi olla tulevaisuudessa kielteinen vaikutus yhtiön tulokseen.
Lähd: Viking Line