,
Koronakriisin aikana Asiakkuusindeksi 2020 -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten yritysten asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta. Aurinkomatkat sijoittui ykköseksi, terveydenhuoltopalvelujen tuottaja Mehiläinen hopealle ja Viking Line sekä Eckerö Line arvioitiin samalla pistemäärällä kolmanneksi vastuullisimmiksi yrityksiksi. Matkailun toimijat pärjäsivät siten mainiosti.
”Turvallisuus ja vastuullisuus ovat meille erittäin tärkeitä asioita, niin asiakkaidemme kuin työntekijöidemme kannalta. Olemme jo pitkään tehneet työtä infektioriskien ja tartuntatautien ehkäisemiseksi, ja pandemian myötä tehostimme toimiamme. Olemme iloisia siitä, että vastuullisuustekomme näkyvät myös asiakkaillemme ja sijoituimme näin korkealle Asiakkuusindeksi 2020 -tutkimuksessa. Kiitos tästä kuuluu tietenkin koko henkilökunnallemme niin punaisilla laivoilla kuin toimistoillamme. Vaikeista ajoista huolimatta olemme onnistuneet yhdessä”, sanoo jaetulle kolmannelle sijalle rankatun Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
Yksi konkreettinen todiste yrityksen mittavista turvallisuutta lisäävistä toimenpiteistä on Viking Linelle ensimmäisenä varustamona maailmassa myönnetty luokituslaitos Det Norske Veritas Germanischer Lloydin (DNV GL) My Care -menetelmän mukainen verifiointi. Verifiointi koskee yhtiön kaikkia seitsemää alusta sekä toimintoja kuudessa terminaalissa ja vahvistaa Viking Linen kykyä hallita ja ehkäistä infektioriskejä.
Asiakkuusindeksi-tutkimus on julkaistu Suomessa joka vuosi vuodesta 2009 lähtien. Tutkimuksessa mitataan suomalaisten yritysten asiakaskokemusta ja asiakasuskollisuutta kahdeksalta eri toimialalta. Tänä vuonna yrityksiä oli mukana 56 ja vastaajina yli 3500 asiakasta, vähintään 116 per yritys.
Lisätietoa tutkimuksesta Asiakasmarkkinointiliitto ry:n verkkosivuilta: https://www.asml.fi/asiakkuusindeksi-2020-tutkimus-tulokset/