”Itämerellä digiaikaan hauskasti”
Viking Line lanseeraa uudenlaisen mobiilisovelluksen, jonka avulla matkustajat voivat pitää yhteyttä omiin matkakumppaneihinsa tai etsiä uusia ystäviä. Sovellus on suunniteltu helpottamaan ja elävöittämään matkaa sekä tekemään matkustuskokemuksesta entistäkin antoisamman. Sovellus tehostaa myös tiedonkulkua laivalla, kun ostosmahdollisuudet, risteilyohjelma ja muu laivamatkojen keskeinen sisältö on saatavissa kätevästi älypuhelimesta Punaisilla laivoilla 1.9.2015 alkaen.
Risteilysovellukset ovat tuore, globaali trendi ja Viking Line lanseeraa täysin uudenlaiset mobiilipalvelut ensimmäisten laivayhtiöiden joukossa maailmassa. Royal Caribbean ja Carnival Cruise Lines toivat omat mobiilipalvelunsa laivoihinsa viime vuodenvaihteessa. Nyt Viking Line tuo ilmaisen sovelluksen ensimmäistä kertaa matkustajien käyttöön Itämerellä.
”Uusi mobiilisovellus tekee Punaisista laivoista some-aluksia ja mullistaa laivamatkailijoiden risteilykokemuksen. Me haluamme kehittää risteilyelämyksistä entistä mutkattomampia ja viihdyttävämpiä, ja tuoda sovelluksen myötä risteilymatkat tälle vuosituhannelle”, sanoo Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander.
Viking Line päivittää risteilykokemuksen digiaikaan yhdessä suomalaisen design-lähtöisen teknologiayhtiö Ixonosin kanssa.
Some tulee: uudenlaista seuraa ja yhteydenpitoa kanssamatkustajien kesken
Mobiilisovellus parantaa kommunikaatioita matkustajien kesken tuoden risteilyihin täysin uuden sosiaalisen ulottuvuuden. Laivamatkan aikana yhteisöllisten toimintojen avulla matkustajat voivat luoda suljettuja keskusteluryhmiä omalle porukalleen. Toisaalta ne mahdollistavat myös uusien tuttavuuksien solmimisen, myös deittisovellusten tapaan: käyttäjät voivat vapaaehtoisesti jakaa oman käyttäjäprofiilinsa ja täydentää sitä omalla kuvallaan.
”Laivojen heikkoutena on perinteisesti ollut huono matkapuhelinkuuluvuus. Uusi sovellus hyödyntää laivan omaa sisäistä verkkoyhteyttä, jonka toimivuutta on myös tehostettu. Näin ollen yhteydenpito helpottuu perheen ja ystävien kesken risteilyn aikana”, Kaj Takolander kertoo.
Sosiaalisten ominaisuuksien lisäksi matkustajat voivat suunnitella oman risteilyohjelmansa, olla jatkuvasti ajan tasalla laivan elämystarjonnasta ja aukioloajoista sekä jatkossa myös tehdä omia ostoslistojaan etukäteen.
Parempia elämyksiä yhdessä asiakkaiden kanssa
Uutta mobiilipalvelua on kehitetty yhteistyössä matkustajien kanssa. Viking Linen asiakkaita ja henkilökuntaa on osallistettu palvelumuotoiluun prosessin eri vaiheissa. Tavoitteena on, että Viking Linen laivoilla matkustettaessa kaikki sujuu ja viihdyttävään matkustuskokemukseen tarvittava informaatio ja palvelut olisivat koko ajan kätevästi mukana omassa älypuhelimessa.
Viking Linen risteilysovellus otetaan aluksi käyttöön Helsinki-Tukholma-, Turku-Tukholma- ja Maarianhamina-Tukholma-reiteillä sekä myöhemmin myös Helsinki-Tallinna- ja Maarianhamina-Kapellskär-matkoilla. Ensivaiheessa Itämeren ensimmäistä risteilysovellusta pääsevät siten hyödyntämään M/S Mariellan, M/S Gabriellan, M/S Amorellan, M/S Cinderellan ja M/S Viking Gracen matkustajat.
Risteilysovellus on ladattavissa ilmaiseksi iOS- ja Android-älypuhelimille AppStore- ja GooglePlay-sovelluskaupoista 1.9. alkaen.