Kova kilpailu painaa lipunhinnat alas
Viking Line -konsernin liikevaihto nousi puolen vuoden jaksolla 1. marraskuuta 2009 – 30. huhtikuuta 2010 EUR 209,56 miljoonaan (edellisenä vuonna 206,45 Meur). Liiketulos kuitenkin putosi -16,93 miljoonaan euroon (-4,79 Meur). Rahoitustuotot ja -kulut olivat -0,92 miljoonaa euroa (-2,34 Meur).
Viking Line -konsernin tulos ennen veroja oli -17,85 miljoonaa euroa (-7,14 Meur). Tulos verojen jälkeen oli -13,28 miljoonaa euroa (-5,32 Meur).
Kilpailu Viking Linen liikennöintialueella on yhä kovaa, mikä painaa lippujen hintoja edelleen alas.
Konsernin tulos ei kerry tasaisesti toimintavuoden aikana. Volyymi- ja hintakehitys tilikauden jäljellä olevana aikana ovat ratkaisevia konsernin tulokselle. Tuloksen menetys suunnitelluista alustelakoinneista johtuen tulee olemaan vähäisempää jäljellä olevan tilikauden aikana verrattuna edelliseen tilikauteen.
Ruotsin kruunu on vahvistunut, mikä vaikuttaa positiivisesti konsernin tuloskehitykseen. Nykyisillä korkeilla polttoaineiden hinnoilla on negatiivinen vaikutus jäljellä olevan tilikauden tuloskehitykseen, mutta ei yhtä vahvasti kuin tilikauden ensimmäisellä puoliskolla. Meneillään oleva tilikausi on pidennetty neljääntoista kuukauteen, millä kuitenkin on suhteellisen pieni vaikutus konsernin tulokseen. Yllä olevaa taustaa vasten yhtiön hallitus arvioi vuoden 2009/2010 tuloksen olevan huonompi verrattuna 2008/2009 tulokseen.
Matkustajamäärät vähenivät tilikauden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 3,2 %, eli 2 704 282 matkustajaan. Matkustajamäärät lisääntyivät Viking XPRS:llä linjalla Helsinki-Tallinna. Muilla linjoilla matkustajamäärät vähenivät hieman.
Viking Linen rahtimäärät kasvoivat 6,3 % 55 483 yksikkökuormaan. Viking Linen rahtimarkkinaosuus oli 22,4 prosenttia.
Viking Line on vahvistanut markkinaosuuksiaan toimintavuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana risteilyliikenteessä Tukholman ja Maarianhaminan välillä 1,0 %-yksiköllä 51,8 prosenttiin. Linjalla Helsinki-Tallinna markkinaosuus supistui 0,2 %-yksiköllä 25,2 prosenttiin. Linjan Turku-Maarianhamina/ Långnäs-Tukholma markkinaosuus supistui 0,4 %-yksiköllä 49,4 prosenttiin ja linjalla Helsinki Maarianhamina-Tukholma 1,0 %-yksiköllä 48,6 prosenttiin.
Lyhyessä reittiliikenteessä Ahvenanmerellä markkinaosuus supistui 2,8 %-yksiköllä 41,3 prosenttiin. Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli täten 35,9 %.
Viking Line irtisanoi 8. helmikuuta 2010 laivanrakennussopimuksen Astilleros de Sevillan kanssa. Viking Line on vaatinut takaisin maksetut 39 miljoonan euron ennakkomaksut sekä niihin kuuluvan korkohyvityksen. Neuvottelu uudesta sopimuksesta laivanrakennuksen loppuun suorittamiseksi on tällä hetkellä epätodennäköistä. Viking Line on kirjannut kuluiksi liiketoiminnan muihin kuluihin aiemmin aktivoidut 3,78 miljoonan euron projektikulut. Kertynyt 3,54 miljoonan euron korkohyvitys on tuloutettu liiketoiminnan muihin tuottoihin.
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 995 henkilöä (2 974), joista emoyhtiössä 1 854 (1 856). Maissa työskenteli 745 henkilöä (742) ja merellä 2 250 henkilöä (2 232).
Mikael Backman aloitti yhtiön toimitusjohtajana 11. helmikuuta 2010. Pavlos Ylinen aloitti 15. maaliskuuta 2010 yhtiön myynistä ja markkinoinnista vastaavana varatoimitusjohtajana.
Erityiset liiketoiminnan riskit lähitulevaisuudessa liittyvät lähinnä polttoaineiden hintoihin ja Ruotsin kruunun kurssiin, arvioidaan Viking Linessa.
(EH)