Viking Linen 1/2023-vuosineljönneksen keskeiset tunnusluvut:
”Vakaa ensimmäinen kvartaali”
- Liikevaihto oli 93,9 miljoonaa euroa (58,8 milj. euroa).
- Liiketoiminnan muut tuotot olivat 8,8 miljoonaa euroa (6,0 milj. euroa).
- Liiketulos oli -0,9 miljoonaa euroa (-18,1 milj. euroa).
- Rahoitustuotot ja -kulut olivat -3,5 miljoonaa euroa (-2,2 milj. euroa).
- Tulos ennen veroja oli -4,4 miljoonaa euroa (-20,3 milj. euroa).
- Tulos verojen jälkeen oli -3,7 miljoonaa euroa (-16,2 milj. euroa).
Viking Line arvioi, mikäli energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla, ja ottaen huomioon, että myyntivoittojen odotetaan jäävän pienemmiksi kuin vuonna 2022, että tulos ennen veroja on hieman edellisvuotta pienempi. Sama johtopäätös tehtiin myös edeltävänä raportointiajankohtana.
Toimitusjohtaja Jan Hanses lausuu tuloksen johdosta:
”Ensimmäinen kvartaali on sujunut hyvin, joten koko vuoden ennusteen suhteen voidaan olla optimistisia. Ennuste pysyy tässä vaiheessa vielä muuttumattomana. Inflaatio ja korkojen kehitys eivät ole toistaiseksi heikentäneet kysyntää.
Matkustaja- ja rahtimäärät ovat nousseet tavoitetasoille, ja samoin olemme saavuttaneet myös suunnitellun hintatason. Polttoaineiden hinnat laskivat asteittain kvartaalin aikana, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa.
Kvartaalin aikana myimme ja toimitimme Rosellan kreikkalaisille ostajille. Kaupan myyntivoitto vahvistaa kvartaalin tulosta. Olemme myös siirtäneet Viking XPRS:n Suomen lipun alle. Näin ollen Rosellan laivahenkilöstö on voitu siirtää varustamon muille aluksille. Maahenkilöstön kanssa on käyty muutosneuvotteluja, jotta maaorganisaatio voidaan mukauttaa alusten myynnin jälkeiseen tilanteeseen. Näistä toimista huolimatta henkilöstö on työskennellyt erinomaisesti ja vaikuttanut positiivisesti kvartaalin tulokseen.
Rosellan myynti tarkoittaa, että liikennöinti Maarianhaminan ja Kapellskärin välisellä lyhyellä reitillä on päättynyt. Pohdittaessa erilaisia vaihtoehtoja reitin liikennöinnille on otettava huomioon, että niiden on täytettävä tulevan ympäristösääntelyn vaatimukset pidemmällä aikavälillä. Vuodesta 2024 lähtien toimintamme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin, mikä tarkoittaa, että meille aiheutuu lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötämme.
Yhteenvetona voin todeta, että vuoden 2023 ensimmäinen kvartaali on ollut yksi vahvimmista ensimmäisistä kvartaaleista yli 10 vuoteen, vaikka Rosellan myynnin vaikutus tulokseen jätettäisiin huomioimatta.”
YHTEENVETO TUNNUSLUVUISTA
2023 | 2022 | 2022 | ||
MEUR | 1.1.-31.3. | 1.1.-31.3. | 1.1.-31.12. | |
Liikevaihto | 93,9 | 58,8 | 494,7 | |
Liiketoiminnan muut tuotot | 8,8 | 6,0 | 24,1 | |
Liiketulos | -0,9 | -18,1 | 38,3 | |
Tulos ennen veroja | -4,4 | -20,3 | 28,3 | |
Tilikauden tulos | -3,7 | -16,2 | 23,0 |
LIIKENNE JA MARKKINAT
Ensimmäisellä kvartaalilla konserni harjoitti matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella.
Viking Grace oli telakalla 16.1.–12.2. Viking Cinderella korvasi aluksen reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma. Sen jälkeen Viking Cinderella palasi tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.
Rosella liikennöi Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä 8. tammikuuta saakka, minkä jälkeen alus poistui liikenteestä. Viking XPRS oli poissa liikenteestä kolme päivää, kun alus poistettiin virolaisesta bareboat-rekisteristä 6. maaliskuuta ja siirrettiin Ahvenanmaan alusrekisteriin ja Suomen lipun alle.
Viking Glory aloitti viime vuonna 1. maaliskuuta 2022 liikennöinnin reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma Viking Gracen parina. Amorellan liikennöinti samalla reitillä päättyi 28. helmikuuta 2022.
Vertailuajanjaksolla 17.1.–23.2.2022 Viking Cinderella liikennöi reitillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma, minkä jälkeen alus palasi 24. helmikuuta tekemään vuorokausiristeilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä.
Viking Cinderella, Viking XPRS, Gabriella ja Rosella olivat telakoituna edellisvuoden vastaavalla ajanjaksolla.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikauden aikana 888 725 matkustajaa (521 537). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 35,4 prosenttia (32,0 %).
Matkojen markkinakysyntä oli vuoden alussa vahvaa verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, jolloin pandemiarajoituksia oli vielä voimassa.
Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 33 736 yksikkökuormaa (29 033). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 17,5 prosenttia (14,5 %). Rahtiliikenteen kysyntä liikennöintialueellamme on vaihdellut kvartaalin aikana, ja Euroopassa vallitsevan tilanteen vuoksi se on erityisen altis muutoksille. Näissä olosuhteissa Viking Line on kasvattanut rahtimarkkinaosuuttaan.
Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 26,8 % (25,1 %).
TAMMI–MAALISKUUN 2023 LIIKEVAIHTO JA TULOS
Konsernin liikevaihto kasvoi 59,7 prosenttia ja oli 93,9 miljoonaa euroa 1. tammikuuta– 31. maaliskuuta 2023 (58,8 milj. euroa 1.1.–31.3.2022). Liiketulos oli -0,9 miljoonaa euroa (-18,1 milj. euroa). Tällä kaudella myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.
Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 70,1 prosenttia 80,4 miljoonaan euroon (47,2 milj. euroa), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 12,7 miljoonaa euroa (10,9 milj. euroa) ja muut tuotot 0,8 miljoonaa euroa (0,6 milj. euroa). Myyntikate oli 71,3 miljoonaa euroa (45,3 milj. euroa).
Käyttökulut kasvoivat 16,7 prosenttia 74,2 miljoonaan euroon (63,6 milj. euroa). Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 17,9 prosenttia eli 3,7 miljoonaa euroa ja polttoainekustannukset kasvoivat 4,2 prosenttia eli 0,7 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 16,1 prosenttia eli 6,9 miljoonaa euroa. Käyttökulujen nousu johtuu vilkkaammasta liikenteestä ja suuremmista matkustajamääristä.
Konserni sai tammi- ja helmikuussa 2022 Traficomilta julkisen palvelun velvoitteeseen liittyvää tukea konsernin aluksille reiteillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma ja Maarianhamina–Kapellskär.
Näkymät koko toimintavuodelle 2023
Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla, ja ottaen huomioon, että myyntivoittojen odotetaan jäävän pienemmiksi kuin vuonna 2022, Viking Line arvioi, että tulos ennen veroja on hieman edellisvuotta pienempi. Sama johtopäätös tehtiin myös edeltävänä raportointiajankohtana.