Työ Itämeren ensimmäisen vihreän merikäytävän puolesta huipentuu historialliseen viikkoon
Viking Linen Turun-laivojen päästöt putoavat 90 prosentilla varustamon käyttäessä ensimmäistä kertaa koko viikon ajan yksinomaan biokaasua. Itämeripäivänä alkavalla viikolla Viking Glory ja Viking Grace näyttävät tietä tulevaisuuden ensimmäisille vihreille merikäytäville.
VikingLine juhlistaa Itämeripäivää avaamalla 29. elokuuta Turun ja Tukholman välille viikoksi Itämeren kaikkien aikojen ensimmäisen vihreän merikäytävän. Ilmastoviisaat Viking Glory ja Viking Grace käyttävät 29.8.–4.9.polttoaineenaan yksinomaan biokaasua (LBG), mikä vähentää alusten hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia verrattuna normaalisti käytössä olevaan nestemäiseen maakaasuun eli LNG:hen.
Viikon aikana kasvihuonekaasupäästöjä syntyy yhteensä noin 2 600 tonnia normaalia vähemmän. Vähennys vastaa 270 suomalaisen keskimääräistä vuosittaista hiilijalanjälkeä.
”Tämä on historiallinen hetki meille, Itämerelle ja merenkululle. Säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin. Olemme investoineet ilmastoviisaisiin aluksiimme Graceen ja Gloryyn 450 miljoonaa euroa. Yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista on valmius käyttää niin LNG:tä, biopolttoaineita kuin tulevaisuuden uusiutuvalla energialla tuotettuja synteettisiä polttoaineitakin. Vaikuttavat ympäristöteot syntyvät pitkäjänteisen työn tuloksena”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo.
Viking Line on jo vuoden ajan tarjonnut matkustajilleen sekä kokous- että rahtiasiakkailleen mahdollisuuden ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran. Tällöin päästöt putoavat 90 prosenttia matkustajaa tai rahtiyksikköä kohti.
”Niin kuluttajat kuin yritysasiakkaamme odottavat meiltä vastuullista toimintaa ja ovat itsekin valmiita osallistumaan Itämeren herkän saaristoluonnon suojeluun. Biopolttoaineella tehtyjen matkojen määrä nousi 500 prosentilla heti, kun nostimme vaihtoehdon paremmin esiin varausjärjestelmässämme.”
Normaalisti Turun-linjalla käytetään nesteytettyä maakaasua, jonka senkin typpipäästöt ovat selvästi pienemmät kuin laivoissa perinteisesti käytettävän raskaanpolttoöljyn. LNG:stä ja LBG:stä ei synny käytännössä lainkaan ihmisten terveydelle haitallisia rikki- ja hiukkaspäästöjä.
Viking Linen käyttämän biokaasun toimittaa Gasum, joka tekee sen ruoka- ja maatalousjätteistä. Biokaasu valmistetaan Euroopassa, ja jokaisen kaasuerän alkuperä on tarkasti dokumentoitu.
”Olemme jo aiemmin käyttäneet biokaasua polttoaineena Viking Gracella Turun reitillä ja Viking Gloryn ja Viking Gracen matkustajat ja rahtiasiakkaat voivat siis jo nyt matkavaraustensa yhteydessä ostaa oman matkansa kulutusta vastaavan verran biokaasua ja vähentää siten matkansa päästöjä jopa 90 prosenttia. Nyt liikennöimme ensimmäistä kertaa kokonaisen viikon yksinomaan biokaasulla, mikä on todella merkittävää. Uusiutuvia polttoaineita on edelleen tarjolla niukasti, ja niiden hinta on vähintään kaksinkertainen LNG:hen verrattuna. On tärkeää luoda kysyntää, jotta tarjonta kasvaisi ja hinta laskisi”, Dani Lindberg sanoo.
Viking Line on mukana kehittämässä vihreää merikäytävää sekä Turun ja Tukholman että Helsingin ja Tallinnan välille. Vihreät merikäytävät ovat liikenneväyliä, joita pitkin rahti ja matkustajat kulkevat hiilineutraalisti. Merenkulun päästövähennyksiä ohjaavat muun muassa EU:n vihreän siirtymän Fit for 55 -ohjelma ja päästökauppajärjestelmä sekä kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kasvihuonekaasupäästöjen strategia.
Viking Linen ympäristömatka
1980-luku
• Viking Line lopettaa myrkyllisten pohjamaalien käytön, ja sukeltajat alkavat harjata alusten pohjia puhtaiksi.
• Jätteiden kierrätys aluksilla alkaa.
• Ensimmäinen maasähköliittymä otetaan käyttöön Tukholmassa. Nykyään maasähkö on käytössä myös Helsingissä, Maarianhaminassa ja Tallinnassa.
1990-luku
• Rikkidioksidipäästöt vähenevät, kun siirrytään vähärikkiseen polttoaineeseen.
• Laivojen jätevedet aletaan käsitellä maissa.
• Merivedestä saatavaa kylmää aletaan hyödyntää laivojen tuuletusilman jäähdyttämiseen ja alusten tuuletusilmaa aletaan lämmittää pakokaasuista saatavan energian avulla.
2000-luku
• Viking Lineottaa ensimmäisenä varustamona maailmassa käyttöön Humid Air Motor -menetelmän typpidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Siinä moottorien polttolämpötilaa alennetaan käyttämällä merivettä jäähdytykseen.
• Viking Cinderellan typpidioksidipäästöt laskevat, kun laivalle asennetaan katalysaattorit.
• Biojätteiden kierrätys alkaa ensimmäisenä Viking XPRS:llä.
2010-luku
• Uusi Viking Grace käyttää polttoaineenaan täysin rikitöntä nesteytettyä maakaasua. Ilmastoviisas alus vähentää 85 % typpipäästöjä ja 15 % kasvihuonepäästöjä öljyä käyttävään laivaan verrattuna. LNG:llä hiukkaspäästöjä ei synny käytännössä lainkaan.
• Viking Gracella testataan roottoripurjetta, jolloin siitä tulee maailman ensimmäinen sekä LNG:tä että tuulivoimaa käyttävä hybridialus. Alukselle asennetaan energian kierrätysjärjestelmä, joka muuttaa ylijäämälämmön sähköksi.
2020-luku
• Viking Gabriellalle ja Viking XPRS:lle asennetaan virtausohjaimet, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.
• Uusi VikingGlory tulee liikenteeseen maaliskuussa 2022. Laivan moottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin eivätkä tuota lainkaan rikkipäästöjä.
• Viking Gloryn Azipod-ruoripotkurijärjestelmän ansiosta käännökset satamissa sujuvat ketterästi, ja laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja polttoainetta. Aluksen rungon muoto vähentää aallonmuodostusta ja polttoaineen kulutusta.
• Viking Glory on edelläkävijä myös LNG:stä tulevan hukkakylmän hyödyntämisessä. Energiankierrätysjärjestelmä tuottaa jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintojen sähköstä.
• Viking Line alkaa tarjota Viking Gloryn ja Viking Gracen matkustajille ja rahtiasiakkaille mahdollisuutta ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran ja näin vähentää matkansa aiheuttamia päästöjä jopa 90 prosentilla.
•Itämeripäivän 2024 kunniaksi Viking Line ajaa Turun-reitillään viikon biopolttoaineella.
Lähde: Viking Line