Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Vilna on visiitin väärtti – Liettuan pääkaupunki henkii energiaa ja eloisuutta

Posted on 1.10.20233.10.2023 by Eero Havia

Tuli mahdollisuus vierailla Liettuassa syyskuun lopun viikonvaihteessa. Edellinen kerta Vilnassa ja sen ympäristössä oli vuoden 2007 SMALin kevätkokous. Silloin käytiin mm. katsomassa neuvostoajan patsaskokoelmaa Vilnan ulkopuolella syrjäisessä paikassa, jonne oli rahdattu vanhat, jalustoiltaan alas riisutut entisen vallan silmäätekevät, Leninistä lähtien.-SMALin kokousohjelman höjdare oli Heli Mäki-Fräntin tuolloin julkistettu nimitys SMALin toimitusjohtajaksi. Hän siis aloitti nykyisessä tehtävässään vuoden 2007 lopulla ja nimitys julkistettiin juuri Vilnassa. Kaupunki on muuttunut reilussa viidessätoista vuodessa ja silmämääräisesti arvioiden varsin hyvään suuntaan. Vanhan,  menneen ajan vallan symboleja ei enää näy eikä niistä edes kukaan mainitse mitään – ehkä varsin ymmärrettävistäkin syistä .

Matkustamisen ensimmäinen edellytys, liikenneyhteydet Suomesta Liettuaan ovat myös varsin hyvällä tolalla. Finnair lentää Helsinki-Vantaalta Vilnaan peräti neljä suoraa Norran ATR-vuoroa päivässä. Siitä löytyy aikataulua  moneen tarkoitukseen ja liityntä-  sekä jatkoyhteyksiä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta matkaan lähteville. Suoran lennon kesto on vain n. 1,5 tuntia. ATR on sitä paitsi varsin sopiva kone tällaiseen liikenteeseen, eikä koneen matkustajamäärä aiheuta suuria ruuhkia lähtöportilla tai koneeseen siirryttäessä.  Arvioilta puolet porukasta ovat vapaa-ajan matkailijoita eli turisteja ja toinen puoli antaa vaikutelman työ- tai liikematkustajista.

ATR-lennon ainut epäkohta yhä ovat matkustajien ylisuuret käsimatkatavarat. Pitäisikö matkatavaran kuljettamisen hinnoittelua vetää takaisin suunnittelupöydälle, jotta tähän asiaan saataisiin joku tolkku?

Baltian maihin kuljettaa tietysti myös airBaltic ja etenkin, jos Tampereen lentoasema sopii Helsinkiä paremmin omaan reittisuunnitelmaan, kannattaa tutkia myös latvialaisyhtiön tarjontaa. Liettuaan pääsee myös pintakuljetuksilla, laivalla, bussilla, junalla ja omalla autolla Viron ja Latvian läpi, mikä etenkin pitempien lomien kohdalla onkin varteenotettava vaihtoehto.

Energinen Vilna

2,8 miljoonaisen Liettuan 580 000 asukkaan pääkaupunki Vilna on vilkas ja eloisa. Syksyisen lämpimänä viikonloppua kaupungin energisyyden aistii vierailijakin. Kadut ovat illan suussa täynnä väkeä, nuorta väkeä, varsin paljon myös lapsiperheitä. Ravintolat, katukuppilat ja kahvilat ovat vilkkaassa käytössä ja lapset telmivät puistoissa. Autokannassa pistävät silmään monet suuret saksalaiset arvoautot, joita on kaduilla taajaan. Katedraaliaukion viereisen Kempinski hotellin edessä odottelee Rolls Royce. Kaupungin lukuisissa kirkoissa on kansaa. Liettua on vahvasti roomalaiskatolinen.

Ainakin kaksi Vilnaa

Vilnan uuden osan liiketaloja

Vilna jakautuu vähintään kahteen osaan, vanhaan kaupunkiin eli Vilniaus senamiestis  ja moderniin liike-elämän Vilnaan korkeine toimistotaloineen ja hotelleineen. Kaupunkia halkoo Neris-joki, jonka uoma, silloin kun on näkyvillä,  helpottaa vierailijankin suunnistusta kaupungissa.

Turisti pääsee tehokkaasti jyvälle Vilnan olemuksesta hyppäämällä hop on–hop off  -kiertoajelun kyytiin. Punainen kierros risteilee vanhassa kaupungissa ja sininen vie liike-elämän modernille puolelle kaupunkia. Molemmat lenkit saa 15 eurolla runsaassa tunnissa ja jalkavaivoja säästyy. Ensikertalaisille tai harvoin vieraileville bussikierros on ihan suositeltava juttu. Siinä saa käsityksen, miten kaupunki makaa. Höörluureista saa selostuksen Euroopan suurilla kielillä, joihin suomi ei kuitenkaan vielä lukeudu.

Vilnassa tuntuu, että joka toisessa korttelissa on komea kirkko

Vilnaan matkustetaan kaupunkiloman,  monenlaisen kulttuurin, myös ruumiinkultuurin apelleilla. Puheteatterin kynnykseksi nousee kieli, mutta musiikki on kansainvälistä. Koripallo on Liettuan signature-urheilulaji.  Näiden apellien lisäksi  kaikkia koskettaa ruoka ja juoma  sekä sitä kautta maan hintataso. Vanhassa kaupungissa pärjää jopa jalankulkijana. mutta kaupungilla voi liikkua laajemmin ja edullisesti julkisella liikenteellä eli punaisilla busseilla, kunhan näkee hieman vaivaa ja selvittää oikeat bussilinjat.

Graffititkin ovat varsin somia ja sympaattisia  Vilnassa

Yeisesti ottaen maan hintataso tuntuu  jonkinverran Suomen vastaavaa alhaisemmalta, mutta eurovaluutta ja EU-jäsenyys ovat hilanneet  hintoja yleiseurooppalaiseen suuntaan. Vanha perusmittari. iso lasi olutta, maksoi edulisimmassa katukuppilassa 2,90 ja fiinimmässä ruokapaikassakin ’vain’ 5,00 euroa – joten siinä ollaan reilusti suomalaisravintoloita edullisempia. Kupillisen hyvää kahvia saa yleensä noin kahdella eurolla. Ruokailla voi myös todella edullisesti.  Keittolounaan tykötarpeineen saa jopa 5 eurolla,  kun viimeisen päälle fine diningiin voi upota jopa kolminumeroinen summa.

Lietuvas Nacionalinis Dramas Teatrasin vaikuttava sisäänkäynti 

Ostokset ovat hyvin henkilökohtainen asia. Vanhan kaupungin Pilies -pääkadulla meripihkakorut ja koriste-esineet näyttävät olevan suosiossa. Gedimino Prospektas -pääkadulla on paljon liikkeitä ja nämä korttelit, toisin kuin vanhan kaupungin barokkiarkkitehtuuri, muistuttavat jo enemmän sellaista kaupunkikeskustaa, johon meilläkin on totuttu.

Kaikenkaikkiaan Vilna jätti hyvin positiivisen, energisen toimeliaan  ja turvallisen maun matkailijan suuhun. Tänne tekee mieli palata jopa pidemmälle kuin vain 2-3 päivän visiitille. 

Ylin kuva: Vilnan tuomiokirkko- eli katedraaliaukio 

Uusimmat artikkelit

  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025
  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus