Tuoreessa VR-pelissä seikkaillaan Suomessa
Finnair, Finavia ja Visit Finland ovat luoneet yhdessä kanadalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa kansainvälisen tason virtual reality eli VR-pelin. Pelissä voi virtuaalitodellisuudessa matkustella Suomessa ja kokea erilaisia elämyksiä Lapissa, Helsingissä ja Ahvenanmaan saaristossa.
Kanadalainen VR-pelejä kehittävä MinorityVR ja kanadalaista audiovisuaalista tuotantoa edistävä Canada Media Fund (CMF) etsivät viime vuonna maailmanlaajuisesti matkailualan toimijoita kumppaneiksi kehittämään innovatiivista matkakokemusta, joka sijoittuu virtuaalitodellisuuteen. Finnair, Finavia ja Business Finlandin Visit Finland -yksikkö tarttuivat ainutlaatuiseen tilaisuuteen päästä osaksi huippuluokan konseptia, jonka avulla kenellä tahansa ympäri maailman olisi mahdollisuus päästä kokemaan taianomainen matka Suomeen.
”Suomi on tunnettu teknologiastaan, innovatiivisuudestaan ja pohjoismaisesta suunnitteluperinnöstään ja on tällä hetkellä yksi maailman kuumimmista matkakohteista. Tämä projekti yhdistää kaikki nämä tekijät kiehtovalla ja ennennäkemättömällä tavalla”, sanoo Finnairin brändistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Johanna Jäkälä.
VR-pelissä voi kokea Suomen taian
Trek: Travel Around the World -peli alkaa suomalaisella designilla sisustetusta asunnosta Helsingissä. Asunnosta pelaaja astuu eri maailmoihin, joissa voi kalastaa Saanan juurella revontulien loisteessa, piirtää tähtikuvioita ilmaan Ahvenanmaan saaristossa ja leikkiä jättiläistä Helsingin Kauppatorilla.
”Matkakohde ei ole koskaan vain paikka vaan pikemminkin uusi tapa kokea asioita. VR-teknologian avulla saimme yhdistettyä eri puolilla Suomea sijaitsevat kohteet taianomaiseksi kokemukseksi. Trek-pelikonseptiin on tulossa uusia maita myöhemmin tänä vuonna”, sanoo MinorityVR:n luova johtaja Michael Zaidan.
Suomalainen luova toimisto KLOK toimi projektissa osapuolten yhteisenä fasilitoijana ja virtuaalisen todellisuuden kokemuksen tekijänä.
Virtuaalitodellisuus sopii matkailumarkkinointiin
Uusien matkailijoiden tavoittaminen kokemuksellisen VR-pelin kautta oli Suomea matkailumaana markkinoivalle Visit Finlandille ehdottomasti kehittämisen arvoinen idea.
”Visit Finlandin tavoitteena on olla edelläkävijä digitaalisuuden hyödyntämisessä. Virtuaalitodellisuudessa seikkailu on yllättävän mukaansatempaavaa, jopa elämyksellistä, joten se sopii erinomaisesti matkailijoiden kiinnostuksen herättämiseen ja heidän houkuttelemiseen Suomeen”, sanoo Business Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez. (EH)