Ensimmäiset Maas-pilotit tänä keväänä
VR rakentaa Suomeen maan kattavat matkaketjut, joiden avulla matkustamisesta tulee entistä sujuvampaa ja huolettomampaa. Liikkuminen palveluna (Maas) on kokonaisuus, jossa VR voi toimia maan kattavana runko-operaattorina. Ensimmäiset pilotit alkavat toukokuussa.
Matkaketjujen kehittäminen on keskiössä useissa Euroopan maissa, esim. Saksassa ja Ranskassa, ja rautatieyhtiöt ovat vahvasti mukana rakentamassa palveluja.
”Tarkoituksemme on pala palalta liittää junamatkaan saumattomasti eri liikennemuotoja ja palveluja. Haluamme yhdessä kumppanien kanssa rakentaa Suomeen kansainvälisessäkin vertailussa pärjäävän palvelun”, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen toteaa.
Ensimmäiset Maas-pilotit starttaavat tänä keväänä. VR on solminut kumppanuuksia jo useiden toimijoiden kanssa. Keväällä 2017 alkavat pilotit ovat ensimmäisiä yhteistyökokeiluja pitkässä prosessissa. Liikkeelle lähdetään eri joukkoliikennemuotojen yhdistämisestä yhdeksi matkaksi, seuraavassa vaiheessa mukaan tulevat esimerkiksi taksit, autonvuokraus, pysäköintipalvelut ja myöhemmin erityyppiset matkapalveluja tarjoavat isot ja pienemmät yritykset.
”Pyrimme mahdollisimman kattavaan verkostoon ja on ollut hienoa huomata, että yhteinen tahtotila toimivien matkaketjujen rakentamiseksi Suomeen on olemassa. Uusia kumppanuuksia syntyy koko ajan”, VR:n matkaketjupalveluista vastaava suunnittelujohtaja Antti Tuominen kertoo.
VR:n tavoitteena on myöhemmin tänä vuonna tuoda markkinoille myös uusi hakupalvelu, jonka kautta reittien ja liikennemuotojen yhdistelmiä, matka-aikoja ja hintoja voi verrata. Visiona on, että tulevaisuudessa ovelta ovelle pääsee yhdellä lipulla, jonka voi ostaa VR:n palvelusta.
Kehitystyö jatkuu jo olemassa olevissa matkaketjuissa
Pääkaupunkiseudulla toimii jo nyt matkaketju, jossa HSL-alueen junaan voi siirtyä kaukoliikenteen junista ilman erillistä lippua tai lisämaksua, kun matka on ostettu ko. asemalle asti. Tämä on suosittu tapa matkustaa esimerkiksi lentoasemalle. Nyt HSL:n kanssa suunnitellaan pilottia, missä junalipun ja HSL:n raitiovaunulipun voi ostaa samalla kertaa ja matkustaa yhdellä lipulla. Tavoitteena on entisestään sujuvoittaa junamatkustamisen yhdistämistä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen.
Lisäksi VR:llä on yhteistyössä Matkahuollon kanssa jo pitkään jatkunut Juna-Bussi -yhteistyö. Seuraavaksi Juna/Bussilippuja suunnitellaan tuotavaksi myyntiin digitaalisiin kanaviin entistä selkeämmin tarjolle matkustajille.
Ensimmäiset uudet pilotit Turussa ja Tampereella
Ensimmäiset pilotit toteutetaan yhdessä Turun ja Tampereen seudun joukkoliikenteen kanssa. Toukokuun alussa Turkuun/Turusta suuntautuvan junamatkan yhteyteen voi ostaa paikallisen joukkoliikenteen Fölin lipun 3 euron lisämaksulla.
”On tärkeää lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta uusin, matkaa helpottavin keinoin. Föli on miellyttävä liityntäliikennepalvelu VR:n asiakkaille ja se kattaa koko Turun kaupunkiseudun”, kertoo Turun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.
Tampereella yhteistyötä tehdään Tampereen seudun joukkoliikenteen, Nyssen kanssa. VR:n Veturi-kanta-asiakasohjelman jäsenet pääsevät matkustamaan Tampereen seudun joukkoliikenteen Kesälinjalla ilman lisämaksua ostaessaan junalipun Tampereelle 5.6.-13.8.2017.
”Toivomme Kesälinja-kokeilun tuovan yhteisille matkustajillemme lisäarvoa, löytyväthän linjan päätepysäkeiltä koko perheen kesäkohteet Särkänniemi sekä Tampere-taloon avattava Muumimuseo”, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Tanja Lehtonen.
Myöhemmin syksyllä on tarkoitus testata junamatkan yhdistämistä uudenlaiseen, jakamiseen perustuvaan taksimatkaan. VR ja hiljattain markkinoille tullut halpataksiyhtiö, Kyyti-palvelu, ovat jo sopineet yhteistyöstä.
”On hienoa, että VR ottaa vetovastuuta matkaketjujen syntymiseksi Suomessa. Uskon, että Kyyti-palvelu tuo junalla matkustaville selkeää lisäarvoa mahdollistamalla edullisen ovelta ovelle -palvelun samasta paikasta ostettuna ja saumattomasti toteutettuna”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Möttö.
(EH)