VR hankkii 20 lähijunayksikköä Stadlerilta. Junat tulevat liikenteeseen keväästä 2026 alkaen. Hankintaan kuuluu lisäksi optiot tilata 50 junaa lisää ja niiden kunnossapito. Kalustohankinnan arvo ilman optioita on noin 250 miljoonaa euroa.
Uudet lähijunat ovat 50 % energiatehokkaampia kuin VR:n nykyinen lähijunakalusto. Junan sisustus on muokattavissa tarpeen mukaan, joten esimerkiksi pyöräpaikkojen määrää voi kasvattaa kesäksi.
Matkustusmukavuuteen on panostettu. Uusissa junissa on pöydillä varustettuja istumapaikkoja, jotta lähijunamatkan taittaminen esimerkiksi läppärillä työskennellen sujuu entistä helpommin. Lisäksi juniin tulee langaton verkkoyhteys ja latauspistokkeet kaikille istumapaikoille.
”Olemme määritelleet uusien junien ominaisuuksia kuunnellen asiakkaiden toiveita ja osallistaen henkilöstöämme. Haluamme parantaa asiakas- ja työtekijäkokemusta sekä energiatehokkuutta, minkä nämä junat mahdollistavat”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
Uudet junat pääsevät käyttöön reittiliikenteessä keväästä 2026 alkaen. Ne tulevat linjoille D, R, T, Z ja M, joissa käytetään tällä hetkellä vuosina 1999–2005 käyttöön otettua Sm4-kalustoa. Suurin osa Sm4-junista siirtyy VR:n vanhemman Sm2-lähijunakaluston tilalle muille reiteille.
Lisätilausoptioiden avulla VR voi vastata alueellisen junaliikenteen kysynnän kasvuun. Esimerkiksi elokuussa 2022 Tampereen alueella lisättiin M-junavuoroja Tampereen kaupungin ja lähikuntien rahoittaman lisäliikennetilauksen myötä. Samaan on edellytyksiä muuallakin.
”Uusia reittejä voidaan perustaa alueille, joissa se on lipputuloilla kannattavaa tai joihin valtio ja kunnat haluavat hankkia ympäristöystävällistä lähiliikennettä. Lähiliikennealuetta on mahdollista laajentaa esimerkiksi Turun ja Oulun alueille sekä Helsingin ja Hangon välille, kunhan kyseisen rataosan sähköistys valmistuu”, Markula sanoo.
Sveitsiläinen insinöörityö on osoittanut laadukkuutensa
Stadler voitti kilpailutuksen sekä laatu- että hintakategoriassa. VR:llä on hyviä kokemuksia Stadlerin FLIRT Sm5 -sähkömoottorijunien liikennöinnistä pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä. Kyseiset junat tulivat käyttöön vuonna 2009.
”FLIRT-junat ovat osoittaneet monipuolisuutensa ja kestävyytensä jo tuhansia kertoja, niin Napapiirillä kuin Afrikassa. Uusi kalusto tarjoaa VR:n lähiliikenteen matkustajille ympäristöystävällisen, luotettavan ja mukavan matkakokemuksen, jopa haastavissa talviolosuhteissa”, sanoo Stadlerin varatoimitusjohtaja sekä myynti- ja markkinointijohtaja Ansgar Brockmeyer.
Uusissa lähijunissa yhdistyvät vastuullisuus, suomalainen muotoilu ja sveitsiläinen insinöörityö. Junien kokoonpano tehdään Stadlerin tehtaalla Puolassa ja osa komponenteista valmistetaan Sveitsissä.