VR hakee kasvua uusilta liiketoiminta-alueilta
VR on valmis kilpailemaan Tampereen raitiotien liikennöinnistä, kun kaupunki aikanaan kilpailuttaa sopimuksen. VR:n laajentuminen raitiovaunuliikenteeseen on luontevaa, koska VR:llä on pitkä kokemus kaupunkiliikenteen operoinnista sekä juna- että linja-autoliikenteessä.
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti myöhään maanantai-iltana, että kaupunkiin rakennetaan raitiotie. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa ensi vuonna ja ensimmäisen vaiheen liikennöinti alkaisi aikaisintaan 2021.
VR:n haluaa osallistua uuden raitiotien liikennöintisopimuksen kilpailutukseen. VR:llä on kokemusta useiden uusien rataosuuksien, kuten lentokentälle vievän kehäradan sekä Keravan ja Lahden välisen oikoradan avaamisesta ja ratainfran testaamisesta.
”Haluamme yhdessä kaupungin kanssa avata Tampereelle laadukkaan ja toimivan raitiovaunuliikenteen. Meillä on siihen tarvittava osaaminen, kyky kantaa taloudelliset riskit ja halu hoitaa liikenne vastuullisesti kaikissa tilanteissa”, sanoo VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola.
VR:llä on vankka kokemus laajan kaupunkiliikenteen hoitamisesta niin raiteilla kuin bussiliikenteessä. VR vastaa pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteestä ja kaluston kunnossapidosta HSL-alueella keväällä 2016 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti vuoteen 2021 asti. Lisäksi VR operoi lähijunaliikennettä Riihimäen, Lahden ja Siuntion suuntiin. Lähijunia kulkee joka päivä noin 800 ja niillä tehdään noin 190 000 matkaa päivittäin. Lähijunaliikenteen täsmällisyyttä on onnistuttu parantamaan merkittävästi erityisesti ruuhka-aikoina ja asiakkaille on tuotu mm. uusia mobiilipalveluja.
Myös VR-konserniin kuuluva infrayhtiö VR Track osallistuu raitiotien rakentamiseen allianssi-yhteistyössä YIT:n ja Pöyryn kanssa.