World Travel Market London toteutui päättyvällä marraskuun viikolla eli 5.-7. 11. 2024 Lontoon ExCel Exhibition Centerissä. Ja se toteutui jälleen globaalina ja massiivisena: yli 4000 näytteilleasettajaa peräti 184 maasta. Näyttelyhallit olivat väkeä täynnä ja konferenssisaleissa tapahtui paljon ja kuultiin asiantuntijoita toimialan eri sektoreilta.
Toimiala laajasti paikalla – ennätyslukuja julki
WTM:ssä olivat jälleen edustettuina majoituselinkeino, DMC-toimijat, maiden matkailutoimistot, erilaiset aktiviteetit, liikenne- ja kuljetusyhtiöt, alan teknologia, TMC-liikematka- ja yritysten matkahallinto sekä matkanjärjestäjät.
Lontoon WTM:ssä julkistettiin nyt maailmanlaajuiseksi uudeksi vuosiennätykseksi matkustajien saapumisilla mitaten 1,5 miljardia – silloin kun matkaan liittyy myös yöpyminen!
”Nettopositiivinen matkailu”
Samaan aikaan konferenssisalin presentaatiossa nimeltä ”The Collaborative Journey to Net Positive Tourism” pohdittiin mm. matkailun ja matkakaupan menestyksen mittareita. Onko matkustajien määrä – yöpymisillä tarkennettunakaan – oikea ja relevantti menestyksen mittari? Monissa suosituissa matkakohteissa on syystä tai toisesta jo rajoitettu tai ainakin vastustetaan matkustajamäärien volyymin kasvua. Sen sijaan pitäisi voida hallita vierailijoiden vaikutuksia kohdealueella. Hyvään matkustamiseen lääkkeitä tarjoaa moderni teknologia, alan standardit esimerkiksi päästöasioissa ja vähempipäästöisten vaihtoehtojen valinnassa mm. aurinkoenergia eräänä mahdollisuutena ja myös vaikkapa ruokahävikin minimointi .
Nähtäväksi jää, mitä kaikkea nettopositiivisen matkailun -termin alle kerätään ja nouseeko termi iskusanaksi myös ammattilaisten ja median kielenkäytössä ja kestävän kehityksen asiayhteyksissä. Net Positive Tourism oli tietenkin ’vain yksi avaus’ monien konferenssisalissa käsiteltyjen ajankohtaisten ja jopa päivänpolttavien teemojen joukossa – mutta mielenkiintoinen ja aikaamme varsin kuvaava sekä ajan ilmiöihin ja virtauksiin osuva.