Brexit ja USA:n kauppapolitiikka tuovat omat mausteensa liikematkustukseen
SMT ja sen kansainvälinen omistaja American Express Global Business Travel (GBT) ennustavat, että majoituskustannuksia budjetoivilla ja hotellisopimuksia kilpailuttavilla yrityksillä on edessään haastava vuosi 2019. Geopoliittiset tekijät sekä talousalueiden erilaiset tilanteet aiheuttavat suuria vaihteluita hotellihintoihin ja monimutkaistavat yritysten hintaneuvotteluita tärkeimmissä liikematkakohteissa.
Kansainväliset epävarmuustekijät vaikuttavat matkustusohjeisiin ja kysyntään
Matkustajien turvallisuus ja poliittiset levottomuudet vaikuttavat merkittäviin hintavaihteluihin kansainvälisellä tasolla. Hotellien turvajärjestelyiden merkitys kasvaa varsinkin tasokkaammissa hotelleissa. Kansainväliset trendit, kuten lähestyvä Brexit ja Yhdysvaltojen kauppasopimustilanne, tulevat todennäköisesti myös vaikuttamaan ulkomaan kauppaan ja sitä kautta liikematkustukseen.
Matkustusturvallisuuden kasvava merkitys heijastuu erityisesti hotellivalintoihin sekä matkustajien paikannuspalveluiden kysyntään, sanoo SMT:n toimitusjohtaja Kirsi Paakkari. Yritykset kiinnittävät huomiota matkustusturvallisuuteen sisäisissä ohjeissaan ja yhteistyössä matkatoimistonsa kanssa.
Hotellihinnat nousevat taloudellisen kasvun myötä
Hotellihuoneiden tarjonnan rajallinen kasvu yhdistettynä tasaiseen tai nousevaan kysyntään nostaa hotellihuoneiden hintoja monessa Euroopan kohteessa. Suomalaisen liikematkustajan suosikkikohteista Tukholma ja Kööpenhamina ennustavat lievää 2 % nousua, Oslo ja Amsterdam kipuavat 3 %:n kasvuun, kun taas Lontoon hinnat pysyvät tämän vuoden tasolla.
Aasian Tyynenmeren alueelle ennustettu voimakas bruttokansantuotteen kasvu heijastuu nousevina hotellihintoina, jotka tuntuvat alueelle matkustavien suomalaisyritysten kukkaroissa. Pohjois-Amerikassa sekä hotellivarausmäärät että -tuotot ovat kasvussa osittain liike- ja ryhmämatkustuksen vahvan kasvun johdosta. Hotellihintojen odotetaan siis nousevan koko maanosassa. Lähi-idässä taas hotellien ylitarjonta ja muut tekijät laskevat hintoja erityisesti joissakin Persianlahden valtioissa.
Kilpailutuskauden lähestyessä kansainvälisillä ja markkina-alueen trendeillä on tärkeä rooli yritysten matkustusohjeiden onnistumisessa taloudellisesti ja toiminnallisesti, korostaa Joakim Johansson, Vice President of Business Development, American Express GBT. Vertailu muiden yritysten vastaaviin ratkaisuihin mahdollistaa parhaiden strategioiden tunnistamisen sekä resurssien kustannustehokkaan hyödyntämisen.
Ennusteet pohjautuvat SMT:n omistajan American Express Global Business Travelin (GBT) Hotel Monitor 2019 -raporttiin. Se on ensimmäinen GBT:n Global Business Consulting -tiimin julkaisusarjassa ja tarkoitettu tukemaan yrityksiä näiden hotellikilpailutuksissa. Raportti sisältää 150 kaupungin hinnoitteluennusteen vuodelle 2019 sekä tietoiskun yrityksen hotelliohjelman päivittämiseksi. (EH)