,
Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA kokosi väkensä sääntömääräiseen syyskokoukseen torstaina 26. marraskuuta 2020 korona-ajan vaatimusten mukaan verkon Teams-palveluun. Asia hoitui mainiosti näin myös etänä. Paradoksaalista tilanteessa on se, että myös toimialan leipäasia, liikematkustus ja erilaiset kokoukset korvautuvat nyt monilta osin verkkotapaamisilla.
FBTA:n partnerikokouksen jälkeen koko jäsenistö aktivoitui kuulemaan toiminnanjohtaja Sari Viljamaan ja puheenjohtaja Pia Karin avaussanat. Pia Kari luonnehti korona-aikaa matkustuksen rajoituksineen tylsäksi ja kysyi retorisesti: ”Voiko matkustaminen olla koronan jälkeen taas kilpailuvaltti hyvistä työntekijöistä tyyliin ’Tule meille töihin, pääset matkoille’?” Pia Kari rohkaisi, että kun nyt rokotukset ovat tulossa, on viimeistään alettava suunnitella liikematkustuksen koronan jälkeistä aikaa. ”FBTA:n rooli on tässä tärkeä sekä ostajajäsenille eli matkustaville yrityksille että partnerijäsenille eli eri matkapalveluita tuottaville tahoille.”
FBTA:n sääntömääräisen kokouksen puhetta johtamaan valittiin Mirja Kivimaa (Outokumpu Oyj) ja pöytäkirjan tarkastajiksi Hanna Santala (SOK) sekä Terhi Siegfrid (Eckerö Line). Toiminnanjohtaja Sari Viljamaa esitteli FBTA:n toimintasuunnitelman 2021: ”Yhdistyksen toiminta-ajatus on edistää ja kehittää liikematkapalvelujen hankintaa ja tuottamista. Jäsenistömme on 91 ostajajäsenyritystä (60%) sekä 63 partnerijäsenyritystä (40 %). Uusia jäsenyrityksiä otamme avosylin vastaan.”
Toiminnan keskiössä ovat kolme toimikuntaa eli liikennetoimikunta, teknologia- ja prosessit -toimikunta sekä kokous- ja tapahtumatoimikunta. Yhdistyksen varainhankinnan muodostaa lähes kokonaan jäsenmaksutulo.
Lokakuussa 2020 tehdyssä jäsentutkimuksessa kysyttiin koulutustoiminnan painopistealueista. Ajankohtaisesti tulokset painottuivat Covid-19:n vaikutuksiin (67 % vastauksista), toiseksi matkustuksen poikkeus- ja riskitilanteet sekä kolmanneksi matkustuksen hyvinvointiin ja turvallisuuteen tähtäävät asiat. Tutkimuksessa todettiin, että Covid-19-tietoa on ollut saatavilla hyvin.
Pohjoismainen yhteistyö eli Nordic-tason toiminnassa FBTA sai jäseniltään tutkimuksessa kiittävän arvosanan 4,3/5. Uutena on tulossa yhteispohjoismaiset verkkosivut vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla. ”Nordic Business Travel Forum (NBTS) tullaan pitämään 23.-24. maaliskuuta 2021 Tukholmassa. Modus operandi eli toteutustapa on yhä avoin: hybridi vaiko pelkkä virtuaalikokous? Tämän sanelee koronavirustilanne lähempänä po. ajankohtaa. Matka 2021 –messut ja sen myötä FBTA Hot Topics–seminaari on siirretty koronan vuoksi toukokuulle eli 20.5.2021 tavanomaisen tammikuun kolmannen viikonlopun sijaan.
FBTA:n jäsenmaksut päätettiin pitää pääsääntöisesti ennallaan. Uutena edullisena maksukategoriana otetaan käyttöön ns. Nordic -luokka yrityksille, jotka ovat jonkin toisen pohjoismaisen liikematkayhdistyksen jäseniä, mutta joilla on työntekijöitä myös Suomessa. FBTA:n jäsenyys sisältää myös kansainvälisen GBTA:n jäsenyyden.
Syyskokouksen vahvistama FBTA:n vuoden 2021 budjetti € 163 500 katetaan lähes kokonaan jäsenmaksutuloilla.
Erovuoroisista hallituksen luottamushenkilöistä Mirja Kivimaa (Outokumpu ) valittiin uudelleen kaksivuotiskaudelle 2021-22 ja uutena Johanna Lampinen (Stora Enso) sai hallituspaikan. Kaksivuotiskautensa toiselle vuodelle jatkavat Pia Kari pj. (TietoEVRY) sekä Harriet Lemberg (Valio), Satu Lerssi (Helsingin Yliopisto) ja Tarja Tikkanen (Valtioneuvoston kanslia). Partnerijäsenet valitsivat keskuudestaan FBTA:n hallitukseen Gabriela Suortin (Amex GBT) sekä Janne Aarniovuoren (Amadeus Finland).
Sääntömääräisen kokouksen lopuksi julkistettiin huomionosoitus. FBTA:n edellinen puheenjohtaja 2017-19 ja hallituksen jäsen 2013-2016 Jaana Arvo (VR-yhtymä) kutsuttiin yhdistyksen kunniajäseneksi.
Kuva: FBTA:n nykyinen puhenjohtaja Pia Kari ja kunniajäseneksi kutsuttu edeltäjänsä Jaana Arvo – vahdinvaihto v. 2019