Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Tampereella raideliikenteen historiaa: Ratikan liikennöinti alkaa – rakennustyöt valmistuvat etuajassa

Posted on 8.8.20218.8.2021 by Eero Havia

Tampereella alkaa maanantaina 9. elokuuta 2021 uusi aikakausi, kun Tampereen Ratikka aloittaa liikennöinnin. Tampereen raitiotien ensimmäisen osan (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) raitiotietyöt ovat valmistuneet etuajassa ja liikennöinti käynnistyy ajallaan. Hankkeen tavoitekustannus tullaan kustannusennusteen mukaan alittamaan noin 34 miljoonalla eurolla. 

Tampereen raitiotien rakentamisesta päätettiin marraskuussa 2016 ja vajaat neljä vuotta kestäneen rakennus- ja käyttöönottovaiheen jälkeen Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa ajallaan elokuun 9. päivänä. Hankkeen myötä Tampereen kaupunkikuva ja seudullinen joukkoliikennejärjestelmä ovat käyneet läpi valtavan mullistuksen; kaupungissa lipuu nyt moderni Ratikka halki täysin uudistetun, viihtymistä, joukkoliikennettä ja sujuvaa kevyttä liikennettä varten rakennetun pääkadun. Raitiotien rakentaminen ei ole pelkkä liikenneinfrahanke vaan se on merkittävä kaupunkikehityksen investointi, joka on jo rakennusaikana lisännyt entuudestaan vetovoimaisen Suomen kakkoskeskuksen veto- ja pitovoimaa.

”Raitiotie on joukkoliikenneratkaisu, mutta myös mitä suurimmassa määrin kaupunkikehitystä. Vuonna 2014-2017 Tampereella rakennettiin 8500 asuntoa. Vuosina 2018-2021 valmistuu 15 000 asuntoa. Iso osa näistä kodeista on rakentunut ratikkareitin varrelle”, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Ratikka on myös investointi puhtaampaan ja sujuvampaan arkeen. Raitiovaunut kulkevat vihreällä sähköllä ja kuljettavat kukin kolmen bussillisen verran matkustajia. Näin keskusta-alueen ruuhkatkin vähenevät, ilmanlaatu paranee ja viihtyisyys lisääntyy.

”Raitiotie rakentuu ennen kaikkea kaupunkilaisille helpottamaan ja sujuvoittamaan tamperelaisten ja täällä kulkevien arkea, olivatpa he täällä työssäkäyviä, asioivia tai matkailijoita. Raitiotie on osa Tampereen isoa muutosta, jonka tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta ja kasvattaa kestävien kulkutapojen osuutta. Näitä tekoja ovat raitiotien lisäksi lähijunaliikenteen kehittäminen, kaupunkipyörät, tunnin junayhteys pääkaupunkiseudulle ja autoliikenteen sujuvuudesta huolehtiminen. Tampereen ja sen keskustan on oltava saavutettava kaikilla kulkumuodoilla nyt ja tulevaisuudessa”, Lyly toteaa.

Uusimmat artikkelit

  • Lufthansa ja ver.di tavoittivat hintavan työrauhan 12.8.2022
  • Erika Ehrnrooth Nordic Choice Hotelsin maajohtajaksi Suomeen 10.8.2022
  • Taksimatkustamisen turvallisuus polttopisteessä – ratkaisuehdotuksia tilanteen parantamiseksi: lupaperusteet tiukemmiksi, kuljettajakurssit pakollisiksi 10.8.2022
  • VR teki ennätyksen: heinäkuussa yli 1,4 miljoonaa kaukoliikenteen junamatkaa 9.8.2022
  • Finnair aloitti Mumbain lennot 9.8.2022

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2020 Matkaviikko Kustannus