Marraskuun 30 päivä 2022 skandinaavinen lentoyhtiö SAS julkisti lokakuun lopussa päättyneen tilivuotensa 1.11.2021-30.10.2022 tulosluvut. Yhtiön talous lentää yhä navakassa alapyörteessä, vaikka nyt mm. matkustajamäärissä eli kysynnässä on jo myös positiivista kehitystä.
SAS:n päättyneen tilivuoden myyntituotot nousuvat lähes SEK 14 mrd . (n. € 1,3 mrd). Siitä tulos ennen veroja oli miinuksella yli SEK -6,5 mrd. Kauden nettotulos oli tappiolla eli SEK – 6,523 mrd (n. € 597 miljoonaa), josta yhä viimeinen vuosineljännes (Q4 = elo-syys-lokakuu) SEK -1,2 mrd. Tilivuoden nettotuloksessa oli kuitenkin SEK 1,3 mrd (n. M€ 120] parannus eli tappio oli tuon verran pienempi kuin vuosi sitten.
SAS:n CEO Anko van der Werff mainitsi Q4/2022 aikana saavutetun matkustajamäärän korkeimmaksi sitten pandemian alun. ”Q4-tarjontamme kasvoi 15 % edelliseen vuosineljännekseen nähden ja 52 % viime vuoden vastaavaan kvartaaliin nähden.”
SAS:lla on meneillään SAS Forward -niminen tervehdyttämisohjelma. Yhtiö on USA:ssa hakeutunut vapaaehtoisesti maan konkurssilainsäädännön Chapter 11:n velkasuojaan, minkä avulla Q4-kvartaalilla yhtiön rahoitustilanteessa onkin van der Werffin mukaan jo saatu aikaan vakautumista,
SAS:lla on alkaneen tilivuoden 2022-23 aikana tilauksessa ja tulossa toimituksiin 21 uutta lentokonettta: 15 Airbus A320-konetta ja 6 Embraer E195-konetta.
Yhtiön talousjohtaja, suomalainen Erno Hildén listasi SAS:n tulostiedotustilaisuudessa yhtiön talouden epävakaus- ja uhkatekijöitä. Päällimmäisina hän mainitsi ´lentopolttoaineen roimasti nousseen hinnan, jota edelleen öljykaupan valuutan US-dollarin vahvistuminen korostaa – keskeisiä ja tuttuja komponentteja koko toimialalla myöskin jo pitemmältä ajalta. Toki SAS on myös osaltaan joutunut kärsimään Ukrainan sodan aiheuttamasta Venäjän ylilentokiellosta Aasian reiteillään, jos kohta ei aivan yhtä katastrofaalisesti kuin suomalaisyhtiö Finnair.