Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

SAS yhä rutkasti tappiollinen

Posted on 1.12.20221.12.2022 by Eero Havia

Marraskuun 30 päivä 2022  skandinaavinen lentoyhtiö SAS  julkisti lokakuun lopussa päättyneen tilivuotensa 1.11.2021-30.10.2022 tulosluvut.  Yhtiön talous lentää  yhä navakassa alapyörteessä, vaikka nyt mm.  matkustajamäärissä eli kysynnässä on  jo myös positiivista kehitystä. 

SAS:n päättyneen tilivuoden myyntituotot  nousuvat lähes SEK 14 mrd . (n. € 1,3 mrd).  Siitä tulos ennen veroja oli miinuksella yli SEK -6,5 mrd. Kauden nettotulos oli tappiolla eli  SEK – 6,523 mrd (n. € 597 miljoonaa),  josta yhä viimeinen vuosineljännes (Q4 = elo-syys-lokakuu) SEK  -1,2 mrd. Tilivuoden nettotuloksessa oli kuitenkin SEK 1,3 mrd (n. M€ 120] parannus eli tappio oli tuon verran pienempi kuin vuosi sitten.

SAS:n CEO  Anko van der Werff  mainitsi Q4/2022 aikana saavutetun  matkustajamäärän korkeimmaksi sitten pandemian alun. ”Q4-tarjontamme kasvoi 15 %  edelliseen vuosineljännekseen nähden ja 52 % viime vuoden vastaavaan kvartaaliin nähden.” 

SAS:lla on meneillään SAS Forward -niminen tervehdyttämisohjelma. Yhtiö on USA:ssa hakeutunut vapaaehtoisesti maan konkurssilainsäädännön Chapter 11:n velkasuojaan, minkä avulla Q4-kvartaalilla yhtiön rahoitustilanteessa onkin van der Werffin mukaan jo saatu aikaan vakautumista,

SAS:lla on alkaneen tilivuoden 2022-23 aikana tilauksessa ja tulossa toimituksiin  21 uutta lentokonettta: 15 Airbus A320-konetta ja 6 Embraer E195-konetta.

Yhtiön talousjohtaja, suomalainen Erno Hildén listasi SAS:n tulostiedotustilaisuudessa yhtiön talouden epävakaus- ja uhkatekijöitä. Päällimmäisina hän mainitsi  ´lentopolttoaineen roimasti nousseen hinnan, jota edelleen öljykaupan valuutan US-dollarin vahvistuminen korostaa – keskeisiä ja tuttuja komponentteja koko  toimialalla myöskin jo pitemmältä ajalta. Toki SAS on myös osaltaan joutunut kärsimään Ukrainan sodan aiheuttamasta Venäjän ylilentokiellosta Aasian reiteillään,  jos kohta ei aivan yhtä katastrofaalisesti  kuin suomalaisyhtiö Finnair.

Uusimmat artikkelit

  • Lentoreitti Helsingistä Pärnuun avautuu taas kesäksi 31.3.2023
  • MaRa: ”Kotimaanmatkailun tasapuoliset kilpailuedellytykset turvattava” 29.3.2023
  • Eurowings avasi reitin Berliini – Helsinki 28.3.2023
  • Mirja Kivimaa vastaanotti matkahallinnon hienon huomionosoituksen NBTS:ssä 27.3.2023
  • Matkahallinnon NBTS:n teemana: ”Navigating Constant Change – Luovien alituisessa muutoksessa” 27.3.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus