Suomalaismatkaajat osaavat arvostaa paikallisia tapoja
Matkamessujen TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset matkaajat arvostavat ja kunnioittavat paikallisia tapoja, ovat maassa maan tavalla ja ovat valmiita tutustumaan paikallisiin ihmisiin sekä heidän elämäänsä.
Suomalaiset pitävät matkakohteen valinnassa tärkeimpinä seuraavien kulttuurinäkökohtien houkuttelevuutta: ruokakulttuuri kohteessa (78 %), paikallinen elämäntapa sekä tunnetut nähtävyydet ja käyntikohteet (77 %) ja paikalliset erikoisuudet (79 %). Paikalliset ihmiset ja heihin tutustuminen sekä kohteen arkkitehtuurin houkuttelevuus ovat tärkeitä useammalle kuin joka toiselle matkakohteen valitsijalle. Tutkimukseen vastasi väestöä edustavasti 1 110 henkilöä viikkojen 48-49/2009 aikana.
Kaksi kolmesta suomalaisesta käyttää matkoillaan rahaa paikallisiin tuotteisiin ja palveluihin, ja puolet perehtyy etukäteen matkakohteen tapoihin ja kulttuuriin ja käyttäytyy matkalla niitä kunnioittaen.
Voiko matkailu toimia kulttuurien säilyttäjänä?
Suomalaisilta kysyttiin, miten matkailu voi edesauttaa kulttuurien säilymistä. Taloudellisten tekijöiden ohella nousi vastauksissa esiin vahvasti kulttuurien omien autenttisten piirteiden arvostus. Vastaajien mielestä alkuperäisen kulttuurin säilyttäminen kohteessa lisää kohdemaan kiinnostavuutta (19 %).
Matkailu antaa myös taustaa ja lisää ymmärrystä kulttuurista (15 %), matkailu antaa tuloja ja työtä ja on elinkeino paikalliselle väestölle (9 %) sekä kohteiden ja nähtävyyksien ylläpitoon saadaan tuloja matkailusta (9 %).
Aihe koettiin selvästi haastavaksi, sillä neljännes vastaajista ei osannut ottaa kantaa matkailun mahdollisuuksista kulttuurien säilyttämiseen. Vastaajien mielestä matkailu ei edesauta kulttuurien säilymistä, esim. vain 5 % oli sitä mieltä, että matkailun avulla voidaan säilyttää paikallinen elämäntapa, työtavat ja perinteet.
”Ei enää Suomi-baareja”
Ulkomailla kuluneen vuoden aikana matkustaneet suomalaiset eivät innostu kotimaasta muistuttavista asioista. Suomi-baarit, ennestään tuttu ruoka, omalla äidinkielellä pärjääminen, samankaltainen musiikkitarjonta ja muut suomalaiset ovat asioita, joiden poissaolo on jo jopa toivottavaa matkakohdetta valittaessa.
Erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä ja useita vapaa-ajanmatkoja vuoden aikana tehneissä omalla äidinkielellä pärjäämistä ei pidetä tärkeänä. Sen sijaan englannin kielellä pärjääminen koettiin tärkeäksi, sillä kolmannes (32 %) vastaajista pyrkii välttämään matkakohteita, joissa paikalliset eivät puhu englantia.
Kohteen kiinnostavuus ja siellä olevat olosuhteet tärkeimmät kriteerit matkanvalinnassa
Matkan valintaan vaikuttavista tekijöistä tärkeimpänä suomalaiset pitävät matkakohteen kiinnostavuutta (95 %). Toiseksi tärkein valintakriteeri on matkan hinta (91 %), kolmansina toivotunlaiset olosuhteet (87 %) ja hotellin sijainti (86 %), neljäntenä hotellin taso (77 %) ja viidentenä paikallinen hintataso (60 %).
Kulttuurien säilyttämiseen liittyvät asiat eivät nouse voimakkaasti esiin matkan valintakriteereissä. Paikallisten elinkeinojen suosimista pitää erittäin tai melko tärkeänä matkanvalintakriteerinä puolet vastaajista (51 %). Verrattuna vuoden takaiseen tässä on selvää nousua (2008: 43 %). Naisten matkanvalintaan vaikuttavat edellä mainitut kriteerit selvästi miehiä enemmän.
Kulttuurien säilyttämisen teema matkailun yhteydessä on esillä 21.1. ammattilaispäivällä alkavilla Matka 2010 -messuilla ohjelmalavan tarjonnassa. Katso lisätietoja Matkamessujen sivuilta. (EH)