Tilauskirjat täynnä seuraavat 10 vuotta – toimitusten aikataulun pitäminen haasteena
Airbus juhlii tänään lokakuun 14. päivänä 10 000. valmistamansa lentokoneen toimittamista. Singapore Airlinesille toimitettu lentokone on A350-900-mallia. Rajapyykkiä juhlittiin Airbusin tehtailla Toulousessa, jossa olivat paikalla muun muassa Airbus Groupin toimitusjohtaja Tom Enders ja Singapore Airlinesin toimitusjohtaja Goh Choon Phong.
Toimitettu kone on järjestyksessään kuudes Singapore Airlinesin tilaamasta 67:stä A350-900-koneesta. Lentokonetta koristaa erityinen ”10 000. Airbus” -logo. Koneella aletaan lentää Singapore Airlinesin uudella Singapore-San Francisco-reitillä.
Airbusin tuotantotahti on ennätystasolla. Tänä vuonna Airbus toimittaa vähintään 650 100-600 istumapaikan lentokonetta, joita käytetään niin lyhyillä kuin maailman pisimmillä mannertenvälisillä reiteillä.
”Innovaatiot ovat olleet Airbusin johtoajatus sen perustamisesta lähtien”, sanoi Airbus Groupin toimitusjohtaja Tom Enders.
”Airbus on kehittänyt maailman moderneimman ja kattavimman lentokoneperheen. Pysymme kehityksen kärjessä panostamalla voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä jatkuvaan innovointiin. Näin pystymme toimittamaan lentoyhtiöille alan parhaita tuotteita”.
”Olemme erityisen tyytyväisiä voidessamme toimittaa 10 000. lentokoneemme Singapore Airlinesille, joka on yksi pitkäaikaisimmista asiakkaistamme. SIA Groupilla on käytössä koko tuotevalikoimamme. Tämä on lentokoneillemme paras mahdollinen suositus. Kiitämme SIA Groupia meitä kohtaan osoitamasta luottamuksesta, kumppanuudesta ja tuesta”.
Singapore Airlines tilasi ensimmäisen Airbus-koneensa vuonna 1979. Tämän jälkeen yhtiö ja sen tytäryhtiöt ovat ostaneet kaikkia Airbusin valmistamia malleja. Yhtiöllä on nykyisin käytössään A330-, A350 XWB- ja A380-koneita, ja sen paikallisilla tytäryhtiöillä SilkAirilla ja Tigerairilla A320-kapearunkokoneita.
Airbus toimitti ensimmäisen lentokoneensa, A300B2:n Air Francelle 10.5.1974. Aluksi yhtiö valmisti vain A300- ja A310-laajarunkokoneita. Airbus alkoi valmistaa kapearunkokoneita 1980-luvun puolivälissä, jolloin se toi markkinoille erittäin suositun A320-koneen. A320-koneessa käytetyt teknologiat vietiin A330- ja A340-koneisiin 1990-luvun alussa. Tämän seurauksena kapearunkokoneissa ja laajarunkokoneissa hyödynnettiin ensimmäistä kertaa samoja käyttöominaisuuksia.
Airbusin kaikissa konetyypeissä on siitä lähtien hyödynnetty pitkälti samoja ominaisuuksia, mukaanlukien kaksikerroksinen A380 sekä viime vuonna lanseerattu pitkän matkan A350 XWB.
Airbusin jatkuvan tuotekehityksen seurauksena lentokoneiden polttoainetehokkuus, toimintavarmuus ja matkustusmukavuus ovat parantuneet. Viime vuosina Airbus on keskittynyt tänä vuonna kaupalliset lennot aloittaneeseen A320neo-lentokoneperheeseen, sekä A330neo-perheeseen, jonka ensitoimituksen arvioidaan tapahtuvan vuonna 2017.
A350 XWB -perheeseen kuuluvan A350-1000-mallin kehitys on loppuvaiheessa. Sen ensimmäisen lennon odotetaan tapahtuvan ennen vuodenvaihdetta, ja ensimmäisen toimituksen vuoden 2017 jälkipuoliskolla. A350 XWB -tuoteperheen koneet ovat mullistaneet pitkän matkan laajarunkokoneiden markkinat, sillä ne kuluttavat 25 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuovat matkustakokemuksen uudelle tasolle tarjoten muun muassa matkustajille enemmän tilaa kaikissa matkustusluokissa.
Airbusin tuotevalikoima kattaa kaikkiaan 16 eri lentokonemallia neljässä eri lentokoneperheessä: A320, A330, A350 XWB ja A380.
Airbus on myynyt yli 16 700 lentokonetta, ja yli 400 asiakasta eri puolilla maailmaa lentää Airbusin koneilla. Yhtiön tilauskannassa on 6 700 lentokonetta, mikä on historian suurin tilauskanta kaikki lentoyhtiöt mukaan luettuna. Nykyisellä tuotantovauhdilla tämä tarkoittaa täyttä tuotantoa seuraavan 10 vuoden ajan.
Suuren tilauskannan kääntöpuolena on toimitusten aikataulun pitäminen. Yksi varhaisista A350 XWB -tilaajista Finnair on vastaanottanut tilaamiaan koneita melkoisella viiveellä.
Alkuviikolla Helsingissä vieraillut Qatar Airwaysin pääjohtaja kertoi Airbusin toimitusviiveiden jopa kääntäneen qatarilaisyhtiön tilauksia kilpailevan amerikkalaisvalmistajan suuntaan. (EH)