Ensin Kanadan ja sitten myös Yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset asettivat Boeing 737 MAX -koneet lentokieltoon myöhään keskiviikkoiltana 13.3.2019 Suomen aikaa.
USA:n Federal Aviation Administration (FAA) oli vielä viime sunnuntaisen Etiopian lento-onnettomuuden jälkeiset päivät myöhäiseen keskiviikkoiltaan (Suomen aikaan) saakka katsonut arvatenkin kovissa sisäpoliittisissa paineissa, että tähän ei olisi tarvetta. Sekä siviili- että sotilaskoneita valmistava ilmailuteollisuusjätti Boeing on vahva vaikuttaja USA:n teollisuus- , elinkeino- ja yhteiskuntaelämässä.
FAA, joka on myös Boeing 737 MAX8/9 -koneiden tyyppihyväksynnän myöntäjä, viittasi uuteen tietoon Etiopian onnettomuudesta, josta löytyy samankaltaisuuksia aikaisempaan, Kaukoidässä tapahtuneeseen traagiseen MAX-onnettomuuteen. Etiopiasta viestitettiin samaan aikaan, että turmakoneen mustia laatikoita eli lennon viime vaiheet taltioineita laitteita ei pystytä tutkimaan Etiopiassa. Ne lähetetään Ranskaan lisävalaistuksen saamiseksi turman syistä. Laitteiden tallentamien tietojen purku ja analysointi vienee vähintäänkin useita viikkoja.
FAA:n määräämä konetyypin totaalinen lentokielto saattoi olla pieni huojennus B737-MAX-koneiden operaattoreille, joista ensimmäiset ovat jo julistaneet vaativansa aiheutuneiden taloudellisten menetysten täyttä korvausta konevalmistaja Boeingilta. B737-MAX-koneita on käytössä nyt noin 350 kappaletta ja tilauksessa monin kerroin suurempi määrä. FAA:n päätöksen myötä lentokonejätti Boeing ei voi vedota tyyppihyväksyjään koneen jatkuvasta lentokelpoisuudesta ja liikenneturvallisuudesta, vaikka kielto olisi ’vain’ tutkimusten aikainen varotoimi.
Lentoyhtiö Norwegian, jonka lentotoimintaan myös Suomessa lentokiellolla on eniten vaikutuksia, on ollut vaatimassa Boeingilta täyttä korvausta syntyneistä menetyksistä. Jo entuudestaan Norwegiania ovat vaivanneet toistuvat kehnot, rutkasti tappiolliset tilinpäätökset sekä yhtiön toista Boeing-konetyyppiä, Dreamlineria vaivanneet Rolls Roycen moottoriongelmat.