Edistyksellisten ja innovatiivisten teknisten ratkaisujen ansiosta Viking Glory tulee valmistuessaan olemaan yksi maailman ilmastoviisaimpia matkustaja-aluksia. Sen arvioidaan kuluttavan jopa 10 % vähemmän polttoainetta kuin pienempikokoinen, aikanaan maailman ympäristöystävällisimpänä palkittu Viking Grace, kerrotaan Viking Linesta, Uutta alusta rakennetaan Xiamen Shipbuilding Industry -telakalla Kiinassa.
Vuonna 2021 liikennöintinsä aloittava Viking Glory on ensimmäinen alus maailmassa, johon asennetaan uusinta teknologiaa ja täysin rikitöntä nestemäistä maakaasua (LNG) hyödyntävät Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit. Viking Gracen tavoin Viking Glory voi käyttää myös biokaasua polttoaineenaan, kun sellainen vaihtoehto tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi.
”Viking Gloryyn asennetaan kuusi 31DF-moottoria, joilla polttoaineen kulutusta voidaan optimoida tehokkaasti. Näissä moottoreissa on segmenttinsä vähäisin polttoaineenkulutus mutta samalla paras sylinteriteho (550 kW/sylinteri)”, kertoo Viking Linen uudisrakennuksesta vastaava projektipäällikkö Kari Granberg.
Viking Glory tulee myös ensimmäisenä maailmassa ottamaan talteen LNG:stä tulevan hukkakylmän ja hyödyntämään sitä kylmälaitteisiin ja -tiloihin sekä muihin erikoistiloihin.
”Nykyään on jo tavallista hyödyntää hukkalämpöä, mutta hukkakylmän hyödyntäminen kylmälaitteiden ja -tilojen sekä muiden erikoistilojen jäähdytyksessä on todella innovatiivista ja ilmastoviisasta. Kehitystyössä Viking Linen yhteistyökumppaneita ovat olleet Wärtsilä, Projektia ja Deltamarin”, jatkaa Granberg.
Viking Gloryyn asennetaan lisäksi Climeonin energiankierrätysjärjestelmä, joka muuntaa moottoreiden hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmä voi tuottaa jopa 40 % laivan matkustajatoimintoihin vaadittavasta sähkömäärästä. Lisäksi laivaan asennetaan dynaaminen ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmä, jolla on suora vaikutus energiankulutukseen. Varausjärjestelmän ohjaama järjestelmä toimii siten, että jos jokin hytti laivan lähtiessä jää tyhjäksi, se menee ns. säästötilaan eli hytin ilmanvaihto ja lämmitys minimoidaan.
Viking Glory on myös ensimmäinen tämän tyyppinen matkustaja-alus maailmassa, jossa käytetään ABB:n toimittamaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmää. Järjestelmän ansiosta laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja energiaa, kun käännökset satamissa sujuvat nopeammin ja runkoon voitu suunnitella siten, että vastus kulussa on noin 8 % pienempi kuin jos käytettäisiin perinteistä potkuria.
”Viking Line on vastuullisen merenkulun edelläkävijä, mikä näkyy uusien alustemme suunnittelussa ja toteutuksessa. Testaamme ja kehitämme yhdessä pohjoismaisten kumppaniemme kanssa teknisiä innovaatioita, jotka muodostavat perustan uudenlaisille risteilyelämyksille saaristossa”, kertoo uuden aluksen konseptin kehittämisestä vastaava Viking Linen Head of Business Development Gustaf Eklund.
Viking Gloryn tekniset innovaatiot pähkinänkuoressa:
Wärtsilän monipolttoainemoottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin.
LNG:n (nesteytetyn maakaasun) käyttö ei tuota lainkaan rikkipäästöjä, ja hiilidioksidipäästöt ovat vähäisemmät dieseliin verrattuna.
LNG:n käytöstä tulevaa hukkakylmää hyödynnetään laivan kylmälaitteiden ja -tilojen sekä erikoistilojen jäähdytyksessä.
Climeonin energiankierrätysjärjestelmän arvioidaan tuottavan jopa 40 prosenttia matkustajakulutuksen vaatimasta sähköstä.
ABB:n Azipod-potkurijärjestelmä säästää aikaa ja polttoainetta laivan ohjailemisessa. Viking Glory on ensimmäinen tämän tyyppinen matkustaja-alus, jolle asennetaan tämä potkurijärjestelmä.
Dynaaminen ilmanvaihto ja valaistus säästävät energiaa. Osassa tiloista on tunnistimet, joiden avulla valot sammuvat automaattisesti, kun tila jää tyhjilleen. Lisäksi ilmanvaihdon tehoa alennetaan automaattisesti, kun tilaa ei ole vähään aikaankäytetty.
Paljonkohan kuluu polttoainetta laivan siirtämiseen Kiinasta Suomeen?
Hei Markus – kiitos kysymyksestä. Viking Line ei suoranaisesti voinut kertoa kulutettavan polttoaineen määrää. Polttoaine on LNG:tä ja siirtopurjehduksen reitin valintoihin vaikuttaa LNG:n saatavuus. Kiinassa ei asenneta uuteen aluksen myöskään roottoripurjeita, koska on varauduttava mm. siltojen alituksiiin. Ne voidaan asentaa myöhemmin Suomessa.
Glory-alus ei lähtiesssään telakalta Kiinasta ole suinkaan valmis, vaan noin kuukauden mittaisen merimatkan aikana tehdään laivalla vielä kuumeiisesti sisustus- ja viimeistelytöitä. Näin ollen laivalla ei myöskään ole matkustajia siirtokuljetuksen aikana. Terveisin Eero