Vastaus hiekkayhtiöiden kovalle kilpailulle
Air France-KLM -konserni on kertonut Business Traveller -julkaisun mukaan suunnitelmista perustaa uusi lentoyhtiö nykyisten rinnalle. Uuden, työnimellä ’Boost’-mainitun yhtiön tarkoitus on olla vastaus Persian lahden maiden ns. hiekkayhtiöiden suunnalta koetulle kovalle kilpailu-uhkalle.
Uuden yhtiön on määrä keskittyä ’huippu-kilpailuille markkinoille ja avata uusia reittejä ja avata kannattamattomina suljettuja reittejä sekä ylläpitää uhanalaisia reittejä’.
AF-KLM:n mukaan uusi yhtiö tulee olemaan kilpailukykyinen ja innovatiivinen ja keskittyy hakemaan kasvua Pariisi CGD -hubin kautta ja vastaamaan Persian lahden lentoyhtiöiden kilpailuun eräillä avainmarkkina-alueilla, joilla AF-KLM:lla on kasvutarvetta ja -halua.
Uudelle yhtiölle aiotaan hankkia kymmenen pitkänmatkan konetta vuoteen 2020 mennessä. Niitä ohjaamaan haetaan Air Francen lentäjäkunnasta vapaaehtoisia, jotka suostuvat kilpailutilanteen mukaisiin työehtoihin. Matkustamohenkilökunta aiotaan hankkia riippumattomista rekrytointikanavista samalla mahdollistaen markkinatasoiset työvoimakustannukset.
Business Traveller -julkaisu viittaa jutun lähteenä AF-KLM:n hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja Jean-Marc Janaillacin lausuntoon osana lentokonsernin uutta ”Trust Together”-hanketta.
(EH)