Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Traficomin ilmailujohtaja Pöntinen: ”Lentoturvallisuus on monen tekijän summa”

Posted on 3.5.20253.5.2025 by Eero Havia
Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen.

Ilmailun turvallisuus on monikerroksinen kokonaisuus, jonka ylläpitäminen edellyttää systemaattisuutta, osaamisen jatkuvaa kehittämistä ja yhteistyötä alan toimijoiden kanssa niin kotimaassa kuin kansainvälisillä foorumeilla. Traficom toimii tämän kokonaisuuden keskellä ja sen rooli sekä valvovana että kehittävänä tahona näkyy ilmailun turvallisuuskentässä monin tavoin.

Ilmailun turvallisuus ei ole koskaan yksittäisen toimijan varassa – kyse on jatkuvasta, kaikilla tasoilla tapahtuvasta riskien tunnistamisesta ja ennakoivasta työstä. Turvallisuustyön suuntaviivat määrittyvät globaalilla ja eurooppalaisella tasolla, mutta konkretisoituvat lentoyhtiöiden ja viranomaisten päivittäisessä toiminnassa.

”Turvallisuus ei ole koskaan valmis. Se vaatii jatkuvaa kehittymistä ja reagointia siihen, mitä ympärillä tapahtuu – niin teknologian, toimintaympäristön kuin inhimillisten tekijöiden osalta”, painottaa Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen (kuva yllä).

Hänen mukaansa viranomaisen tehtävä ei ole pelkästään valvoa, vaan myös mahdollistaa ja tukea alan toimijoita turvallisuustavoitteiden saavuttamisessa.

Lentoyhtiöille velvollisuus, matkustajille turvaa

Vuoden 2025 painopisteitä ilmailun turvallisuustyössä ovat muun muassa inhimillisten virheiden ehkäisy sekä väsymyksen ja kyberuhkien hallinta. Suurimmat onnettomuusriskit liittyvät yhä kiitotiepoikkeamiin ja koneen hallinnan menetyksiin. Pöntisen mukaan monien onnettomuuksien taustalta löytyy inhimillinen virhe – ei tekninen vika.

Yleisölle turvallisuustyö ei usein näy, mutta operaattoreilta edellytetään aktiivista riskien analysointia ja toimenpiteitä niiden hallintaan. Viranomainen valvoo, että lentoyhtiöt käsittelevät turvallisuusriskejä osana omaa toimintaansa.

Väsymys ja kyberuhat – nousussa olevat riskit

Ilmailualaa haastavat yhä enemmän kyberturvallisuuteen ja henkilöstön jaksamiseen liittyvät uhat.

”Kyberuhat voivat kohdistua sekä koneen avioniikkaan että lennonjohtojärjestelmiin. Vaikka järjestelmät ovat varmistettuja, uhka on todellinen”, Pöntinen toteaa.

Työ- ja lepoajat ovat erityisen tarkassa syynissä, sillä kiristyvä taloudellinen paine ja pidemmät lennot lisäävät henkilöstön kuormitusta. Traficom käynnistää syksyllä 2025 kansallisen väsymyksenhallintatutkimuksen, jolla pyritään ymmärtämään riskin laajuutta paremmin.

Turbulenssia ja GNSS-häiriöitä

Viime vuosina GNSS-häiriöiden raportointi on lisääntynyt, mutta se ei Pöntisen mukaan tarkoita kasvavaa turvallisuusriskiä: ”Olemme tyytyväisiä, että raportointikulttuuri toimii. Se auttaa meitä analysoimaan tilanteita ja reagoimaan ajoissa.”

Turbulenssia esiintyy mahdollisesti ilmastonmuutoksen vuoksi enemmän. Lentoyhtiöt tekevät ennakoivaa työtä reittisuunnittelun ja säätiedon hyödyntämisen kautta.

Häiriökäyttäytymiseen puuttuminen tärkeää

Lentomatkustajien häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi maailmanlaajuisesti, ja sama kehitys on nähtävissä myös Suomessa ja naapurimaissamme.

”On tullut aika katkaista tämä huolestuttava trendi, joka haittaa niin matkustusturvallisuutta kuin matkustuskokemusta. Suomen ilmailuyhteisö etsii yhteisiä ratkaisuja ja toimenpiteitä häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi ja kampanjoi toukokuussa vilkkaimman lentomatkustuskauden alla teemalla Aseta itsesi lentotilaan”, Pöntinen kertoo.

Kansainvälinen vaikuttaja ja osaamisen kehittäjä

Traficom toimii aktiivisesti kansainvälisillä foorumeilla, kuten ICAO:ssa, EASA:ssa ja EUROCONTROLissa. Suomen asiantuntemusta arvostetaan ja asiantuntijoita pyydetään mukaan enemmän kuin Traficomilla resursseja riittäisi.

Tulevaisuuteen katsottaessa sähkölentäminen, biopolttoaineet ja päästöjen vähentäminen ovat kehityssuuntia, joissa viraston rooli on mahdollistava ja valvova.

 ”Emme näe kaupallista matkustajien kuljettamiseen kykenevää sähkölentokonetta markkinoilla ennen seuraavaa vuosikymmentä”, Pöntinen arvioi.

Yhteistyötä tehdään tiiviisti kansallisten toimijoiden ja puolustusvoimien kanssa erityisesti ilmatilarakenteiden kehittämisessä. Ilmatila 2027 -hanke on tästä hyvä esimerkki, jossa siviili- ja sotilasliikenne sovitetaan yhteen muuttuvassa toimintaympäristössä.

Traficomin ilmailuasiantuntijoita ajaa selkeä missio

Traficomin tehtävä on varmistaa, että suomalainen ilmailu pysyy turvallisena ja kestävänä – myös tulevaisuudessa.

 ”Meillä on hyvä porukka, joka on sitoutunut, asiantunteva ja valmis kehittämään omaa osaamistaan ja toimimaan hyvässä yhteistyössä niin alan toimijoiden kanssa kuin kansainvälisillä foorumeillakin”, Pöntinen kiittelee.

Lähde ja kuva: Traficom

Uusimmat artikkelit

  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus