Sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co jatkaa menestyksekästä laivasuunnittelua ja vastaa Tallinkin uusimman laivan, Rauma Marine Constructionsin uudisrakennuksen MyStarin sisustussuunnittelusta. MyStarin rakennustyöt aloitettiin Rauman telakalla huhtikuussa 2020 ja laiva aloittaa liikennöinnin vuoden 2022 alkupuolella. dSign Vertti Kivi vastasi pääosin myös Tallinkin vuonna 2017 liikennöinnin aloittaneen Megastarin sisustussuunnittelusta.
,
”Mahtavaa päästä taas mukaan suunnittelemaan Tallinkin lippulaivaa tälle suomalaisten rakastamalle reitille. Tallink on jälleen kuunnellut asiakkaita ja luottaa, että pystymme päivittämään Megastarille luodun menestyskonseptin tulevaisuuden tarpeisiin. Lähdemme tähänkin suunnitteluprojektiin elämys edellä. Keskitymme matkustustapahtuman sujuvuuteen ja eri tyyppisten tiivistunnelmaisten tilojen luontiin. Laivasuunnitteluun erikoistunut Future Way of Travel -tiimimme pursuaa ideoita ja aiomme taas ylittää odotukset. Mottomme on: Tärkeintä ei ole määränpää vaan matka sinne” kertoo suunnittelutiimiä vetävä Vertti Kivi.
Laivalle luodaan uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla. Uutta laivassa on mm. leikkipaikalla varustettu perhematkustajien oma lounge alue sekä entistä loisteliaampi ostosmaailma. Suositut Business- ja Comfort Lounget päivitetään tähän päivään ja orientaatiota helpotetaan tiloista toiseen avautuvilla pitkillä näkymillä.
”Tallinkin Megastar saa asiakastyytyväisyyskyselyissä edelleen huiman korkeat pisteet, eli se on selvästikin lunastanut paikkansa Tallinnan-matkustajien sydämissä. Erityiskiitosta laiva saa matkustajatilojen ja istumapaikkojen määrästä ja monipuolisuudesta, tyylikkäästä yleisilmeestä ja pohjoismaisesta suunnittelusta, yleisestä toimivuudesta sekä hyvistä ostosmahdollisuuksista. MyStarin myötä tavoittelemme samoja ja tietysti myös entistä upeampia matkustajakokemuksia”, sanoo Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
Rauma Marine Constructions on tehnyt tähän mennessä 44 toimitussopimusta MyStar -rakennusprojektiin liittyen. MAN Energy Solutions toimittaa laivaan kaksoispolttoainemoottorit, ABB Marine & Ports valmistaa muun muassa propulsiomoottorit ja ohjauspotkurit, KOJA ilmastointijärjestelmän ja Merima rakentaa uuden laivan hytit sekä yleiset matkustajatilat.
”Laivanrakennukseen valitsemamme yhteistyökumppanit ovat alansa rautaisia ja innovatiivisimpia ammattilaisia. Olemme iloisia siitä, että MyStarin sisustussuunnittelusta vastaa kokonaisuudessaan dSign Vertti Kivi & Co. Yhdessä Tallinkin, Vertti Kiven ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa mahdollistamme Helsinki-Tallinna-reitin uudelle alukselle elämyksellisen ja toimivan risteilykonseptin luomisen”, sanoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
Helsinki-Tallinna-pikareitillä liikennöi vuoden 2022 alkupuolesta alkaen kaksi Tallinkin ympäristöystävällistä laivaa, jotka molemmat käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä.