Ethiopian Airlinesin lento 302 sunnuntaina 10. maaliskuuta 2019 Addis Abebasta Nairobiin päättyi traagiseen onnettomuuteen vain muutamia minuutteja Boeing 737 MAX 8 -koneen nousun jälkeen.
Maahansyöksyssä menehtyivät kaikki koneessa olleet 157 useita eri kansallisuuksia edustaneet lentomatkustajat sekä miehistön jäsenet. Mukana oli Pohjoismaiden kansalaisia, mutta ei ainakaan ensimmäisten tietojen mukaan suomalaisia.
Maanantaihin 11.3. mennessä Etiopiasta on ilmoitettu koneen molempien mustien laatikoiden eli lennon ohjaamo- ja navigaatiotiedot tallentaneiden laitteiden löytymisestä. Koneen valmistaja Boeing kertoi jo sunnuntaina lähettävänsä onnettomuuspaikalle teknistä henkilöstöään avuksi etiopialaisille onnettomuustutkinnan tekijöille.
Onnettomuuden traagisuutta ja dramatiikkaa lisää se, että vasta lokakuussa 2018 indonesialaiselle Lion Airin uudelle Boeing 737 MAX 8 –koneelle sattui vastaavanlainen vakava, jopa vieläkin suuremman määrän kuolonuhreja vaatinut onnettomuus. Sen syyksi tai ainakin osatekijäksi on arvioitu uuden konetyypin korkeusohjaimien uudenlainen automatiikka. Tuolloin epäiltiin lentäjien olleen tottumattomia po. uuden automaattisen ohjauksen toiminnallisuuksiin. Lennon 302 piirtureiden eli mustien laatikoiden tallenteiden odotetaan tuovan selkoa, oliko turman syy jokin konetyypistä johtuva tekninen seikka vai jokin muutekijä. Mustien laatikoiden analysointi vie vähintään useita päiviä tai jopa muutman viikon.
Nyt maanantaihin 11.3. mennessä monet aasialaiset ja afrikkalaiset lentoyhtiöt, mukaan lukien Ethiopian Airlines, ovat keskeyttäneet lennot po. Boeing 737 MAX 8-konetyypillä.
Helsinki-Vantaalle kyseisellä konetyypillä operoi jopa kymmenkunta yhtiötä, joukossa Suomen päälentoasemaa useilla päivittäisillä movementeilla työllistävät Norwegian sekä Turkish Airlines. Finnairilla ei ole laivastossaan amerikkalaisen Boeingin kalustoa.
Norwegianilla on käytössään 18 Boeing 737 MAX 8-koneen laivue. Yhtiö ei ainakaan toistaiseksi ole ilmoittanut konetyypin groundauksesta edes Etiopian onnettomuuden tutkinnan ajaksi. B737 MAX 8:n toistunut onnettomuus lyhyellä aikavälillä on kuitenkin, paitsi Boeingille, myös esimerkiksi Norwegianille uusi paha takaisku, mikäli sen vaikutukset alkavat näkyä matkustajien kulutuskäyttäytymisessä ja po. konetyypin välttelyssä.