EU:ssa päästiin 20. toukokuuta 2021 sopimukseen yhteisestä koronatodistuksesta, jota ’koronapassiksikin’ on kutsuttu. Sovitun muotoisella asiakirjalla, digitaalisella tai paperisella, on matkustajan tarkoitus voida näyttää toteen se, että hän ei ole koronan osalta vaaraksi itselleen eikä ympäristölleen. Dokumentista voi siten ilmetä saadut rokotukset, sairastettu tauti tai tuoreet testitulokset.
Nyt asian etenemiseksi hyötykäyttöön temppelin harjalle nousee tehdyn EU-sopimuksen implementointi, ja nimenomaan kiirellinen, välitön toteutus ja toimeenpano, kunhan asia ensin saa kaikkien EU-toimielinten, kuten parlamentin siunauksen. Meillä Suomessa hoppu on monia Euroopan maita kovempi siitäkin syystä, että meillä keskeinen kesälomakausi käynnistyy jo kesäkuun loppupuolella, juhannuksena, kun monissa Euroopan maissa varsinainen kesälomakuukausi on perinteisesti elokuu.
EU:n koronarokotustodistusta koskevan EU-asetuksen on suunniteltu tulevan voimaan heinäkuussa 2021, jopa kuun alussa EU-parlamentin käsittelyn jälkeen. Siitä koronarokotustodistusten asettamiseen ja hyväksymiseen eri maiden maahantulopisteissä on EU-jäsenmailla varoaikaa jopa muutamia viikkoja, mutta jokainen jäsenmaa voi itse päättää edellyttääkö se po. todistusta maahan saapuvilta matkustajilta.
Toki esimerkiksi Suomen ja Viron välistä laivamatkustusta voitaisiin vapauttaa piankin kansallisilla tai bilateraalisilla ohjeistuksilla – loppuviimeksi maat vastaavat kukin itse omasta terveyspolitiikastaan. Varustamot Eckerö Line, Tallink-Silja ja Viking Line ovat pontevasti – ja myös hyvin yksissä tuumin – vaatineet suotuisia päätöksiä ao. päättäjiltä. Suomessa on jo kehitetty myös Omakanta-palveluun perustuva kansallinen, digitaalien koronatodistus, jonka kelpoisuudesta ainakin naapurimaiden, kuten esimerkiksi Viron kanssa, lienee helpompi sopia.
Kansainvälisessä lentoliikenteessä ’koronapassi’, mitä termiä myös vierastetaan. koska kyseessä ei ole varsinainen matkustusasiakirja, voi olla merkityksellinen edistysaskel lentomatkustuksen potkaisemiseksi lopultakin kunnolla liikkeelle. Ammattimaiselle matkanjärjestäjätoiminnalle vaaditaan aivan perustellusti myös ihan oikeita toimintaedellytyksiä pitkän koronaerämaataipaleen jälkeen!
Maiden ja jopa maanosien välisessä ilmaliikenteessä tarvitaan nyt niitä kuuluisia ’leveämpiä hartioita’, siis EU:n, USA:n Kiinan, Japanin ja muiden suurten, myös IATA:n toimenpiteitä – ja tässä EU:n koronatodistus voi olla aimo harppaus eteenpäin. Lentoliikenteessä myös IATAlla on jo pitkälle viedyt omat toimet koronatodistuksen asiassa. Nyt ne on viivyttelemättä pantava käytännön toteutukseen!