Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

EU hyväksyi ’koronapassin’ – käyttöönoton ripeys on nyt aivan olennaista

Posted on 22.5.202124.5.2021 by Eero Havia

EU:ssa päästiin 20. toukokuuta 2021 sopimukseen yhteisestä koronatodistuksesta, jota ’koronapassiksikin’ on kutsuttu. Sovitun muotoisella asiakirjalla, digitaalisella tai paperisella, on matkustajan tarkoitus voida näyttää toteen se, että hän  ei ole koronan osalta vaaraksi itselleen eikä ympäristölleen. Dokumentista voi siten ilmetä saadut rokotukset, sairastettu tauti tai tuoreet testitulokset.

Nyt asian etenemiseksi hyötykäyttöön temppelin harjalle nousee tehdyn EU-sopimuksen  implementointi, ja nimenomaan kiirellinen, välitön toteutus ja toimeenpano, kunhan asia ensin saa kaikkien EU-toimielinten, kuten parlamentin siunauksen. Meillä Suomessa hoppu on monia Euroopan maita kovempi siitäkin syystä, että meillä keskeinen kesälomakausi käynnistyy jo kesäkuun loppupuolella, juhannuksena, kun monissa Euroopan maissa varsinainen kesälomakuukausi on perinteisesti elokuu.

EU:n koronarokotustodistusta koskevan EU-asetuksen  on suunniteltu tulevan voimaan  heinäkuussa 2021, jopa kuun alussa EU-parlamentin käsittelyn jälkeen. Siitä koronarokotustodistusten asettamiseen ja hyväksymiseen eri maiden maahantulopisteissä on EU-jäsenmailla varoaikaa jopa muutamia viikkoja, mutta jokainen jäsenmaa voi itse päättää edellyttääkö se po. todistusta maahan saapuvilta matkustajilta.

Toki esimerkiksi Suomen ja Viron välistä laivamatkustusta voitaisiin vapauttaa piankin kansallisilla tai bilateraalisilla ohjeistuksilla – loppuviimeksi  maat vastaavat kukin itse omasta terveyspolitiikastaan. Varustamot Eckerö Line, Tallink-Silja ja Viking Line ovat pontevasti – ja  myös hyvin yksissä tuumin –  vaatineet suotuisia päätöksiä ao. päättäjiltä. Suomessa on jo kehitetty myös Omakanta-palveluun perustuva kansallinen, digitaalien koronatodistus, jonka kelpoisuudesta ainakin naapurimaiden, kuten esimerkiksi Viron kanssa, lienee helpompi sopia.

Kansainvälisessä lentoliikenteessä ’koronapassi’, mitä termiä myös vierastetaan. koska kyseessä ei ole varsinainen matkustusasiakirja, voi olla merkityksellinen edistysaskel lentomatkustuksen potkaisemiseksi lopultakin kunnolla liikkeelle. Ammattimaiselle matkanjärjestäjätoiminnalle vaaditaan aivan perustellusti myös ihan oikeita toimintaedellytyksiä pitkän koronaerämaataipaleen jälkeen!

Maiden ja jopa maanosien välisessä ilmaliikenteessä tarvitaan nyt niitä kuuluisia ’leveämpiä hartioita’, siis EU:n, USA:n Kiinan, Japanin ja muiden suurten, myös IATA:n toimenpiteitä – ja tässä EU:n koronatodistus voi olla aimo harppaus eteenpäin. Lentoliikenteessä myös IATAlla on jo pitkälle viedyt omat toimet koronatodistuksen asiassa. Nyt ne on viivyttelemättä pantava käytännön toteutukseen!

Uusimmat artikkelit

  • Jouko Karvinen jättää Finnairin hallituksen johdon – tilalle ehdotetaan Sanna Suvanto-Harsaae 29.1.2023
  • Flyben koneet jääneet jälleen maahan – yhtiölle määrätty selvitysmiehet 28.1.2023
  • Visit Turku Archipelago aikoo nostaa Turun alueen matkailun maailmankartalle 27.1.2023
  • Antti Kärävä Rukakeskuksen toimitusjohtajaksi 26.1.2023
  • Viking Line esitteli uudet laivan viinit 26.1.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus