Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Euroopan kuluttajakeskus ja KKV tiedottavat: Useita matkavaraussivustoja omistava Otravo konkurssiin

Posted on 12.1.202312.1.2023 by Eero Havia

Alankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022. Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv.

Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja. Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja.

Otravo on 16.12.2022 julkaissut englanninkielisen tiedotteen, jossa annetaan asiakkaille ohjeita muun muassa varatuista lentolipuista ja niitä koskevista lisäpalveluista.

Suomen Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on täydentänyt näitä ohjeita alla:

Tilattua palvelua koskeva varaus on vahvistettu – yhteys palveluntarjoajaan

Jos olet ostanut palvelun, esimerkiksi lentokuljetuksen tai majoituksen, joltakin edellä mainituista välittäjistä ja saanut siitä vahvistuksen, sinun kannattaa tiedustella varmuuden vuoksi suoraan palveluntarjoajalta (esimerkiksi lentoyhtiö tai majoitusliike), mikä varauksen tila on. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on ajantasaiset yhteystietosi.

Muutosten tekeminen varaukseen ja maksunpalautus tapahtuvat palveluntarjoajan kautta, sillä matkavaraussivustojen oma asiakaspalvelu ei ole enää toiminnassa.

Tilattua palvelua ei ole toimitettu – muista luotonantajavastuu

Jos olet maksanut esimerkiksi toimittamatta jääneet lentoliput luotolla, voit kääntyä luotonantajan puoleen. Luotonantaja on myyjän konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle luotonantajavastuun nojalla.

Jos palvelu on maksettu pankkikortilla, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita kuin luotolla maksettaessa noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.

Vaatimuksen esittäminen konkurssipesälle – varaudu pitkään käsittelyaikaan

Kuluttaja voi esittää maksunpalautusvaatimuksensa Otravon konkurssipesälle Alankomaihin, jos tilattu palvelu jää toimittamatta eikä luotonantajan tai oman pankin puoleen kääntyminen tuota tulosta. On hyvä kuitenkin tiedostaa, että kuluttajan asema konkurssitilanteessa on useimmiten heikko. Myös itse menettelyssä voi kulua jopa useita vuosia.

Pesänhoitajan yhteystiedot:
D.J. van Dongen (De Vos & Partners), crediteuren.otravo@devos.nl

Uusimmat artikkelit

  • Mallorcan matkailutoimisto ja kongressitoimisto yhdistyvät 7.2.2023
  • Amex GBT selvitti: live-tapaamisten uskotaan palautuvan, mutta epävarmuus jatkuu yhä 6.2.2023
  • Norwegianilla oli 1,1 miljoonaa matkustajaa tammikuussa 6.2.2023
  • Eräkokkauksen SM-kisat järjestetään toukokuussa Nuuksiossa 3.2.2023
  • Vuoden Restonomi 2022 on Anders Löfman 2.2.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus