Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n kevätkokous pidettiin Helsingissä, hotelli Arthurin kokoustiloissa torstaina 25. huhtikuuta 2019. Kokouspäivä alkoi partnerijäsenten keskinäisellä kokouksella, jatkui yhdistyksen virallisella kokousosuudella ja päättyi FBTA:n liikennetoimikunnan tuottamaan työohjelmaan ”Vastuullisuus liikematkustuksessa”. Paikalla oli 86 liikematkustuksen ja matkahallinnon ammattilaista.
Toiminnanjohtaja Sari Viljamaan (kuvassa vas.) tervetulotoivotuksen ja FBTA:n puheenjohtaja Jaana Arvon (VR-Yhtymä Oy – kuvassa oik.) avaussanojen jälkeen varsinaisen kevätkokouksen puhetta johti Taina Saarikoski (Trimble Solutions Oy). Siinä vahvistettiin yhdistyksen tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaudet hallitukselle ja toiminnanjohtajalle ilman soraääniä. Asialistalla oli myös sääntömuutosesityksen toinen käsittely, jolla hallituksen puheenjohtajan mandaatti muutettiin jatkossa kaksivuotiseksi aikaisemman yhden vuoden sijasta. Muutoksen vahvistivat kaikki paikalla olleet 28 äänioikeutettua ostajajäsentä.
Työohjelman aiheeksi oli valikoitunut muuallakin yhteiskunnassa varsin ajankohtainen aihe Vastuullisuus, FBTA:n kohdalla tietenkin Vastuullisuus liikematkustuksessa. Ensimmäisen puheenvuoron käytti FBTA-liikennetoimikunnan jäsen Anni Alho (Valtioneuvoston kanslia). Päivän teemaan johdatteli ja paneelikeskustelua moderoi Tuulia Taipale (Amex GBT). ”Matkustuksen ympäristövaikutuksia käsitellään usein hyvin mustavalkoisesti. Kysymys on siitä, että tehdään oikeita valintoja.”
Tekniikan tohtori Sari Siitonen, Climate Leadership Coalition alusti ilmaston muutoksesta Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) -raportin pohjalta, jonka tavoitteena on pitää maapallon lämpeneminen 1,5 asteessa – siis tiukemmin kuin Pariisin sopimuksen 2 astetta. ”Suomessa kulutusperäiset päästöt per kansalainen ovat korkeat, 13,4 tonnia CO²-kasvihuonekaasuja, kun otetaan huomioon myös muualla tuotetut tavarat ja polttoaineet”, sanoi Sari Siitonen. ”Hiilibudjetti tarkoittaa sitä määrää hiilidioksidipäästöjä, joka on mahdollista päästää ilmakehään niin, että lämpeneminen pysyy tavoitelluissa rajoissa. Nykyvauhdilla hiilibudjetti kestää vain noin 10-12 vuoden toimimisen”, konkretisoi Sari Siitonen.
Kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen, Finavia, valotti lentoasemien vastuullisuutta päästöasioissa. ”Helsinki-Vantaan lentoasema pääsi hiilineutraaliuteen jo vuonna 2018 – kun se oli visioitu tapahtuvaksi vasta 2020”, sanoi Viinikainen. Keinoina ovat olleet uusiutuva dieselpolttoaine, aurinkosähkö, tuulisähkö, pellettilämmitys ja maalämpö. ”Lisäksi jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan”. Lisätietoa Viinikainen kehotti hakemaan osoitteesta www.lentoliikennejailmasto.fi . .”Lentoliikenteen polttoainetehokkuus on kolme litraa satasella per istuin”,muistutti Viinikainen.
Kokouspäivän päätteeksi käytiin Tuulia Taipaleen moderoima paneelikeskustelu, jossa keskustelijoina olivat Harrit Lemberg (Valio) , Salla Ketola (VR Group) , Antti Laakso (Hertz Autovuokraamo) , Maija Saijonmaa (Nordic Offset) ja Terhi Takkinen (Air France-KLM).
Paneelissa oli vahvasti esillä mm. aiheutettujen kasvihuonekaasupäästöjen kompensointi. Alan väki päätyi myös ajatukseen, ettei liikematkustusta pidä tarkastella mustavalkoisesti ja kenties jopa demonisoida. Useita rinnakkaisia liikkumismuotoja tarvitaan ja kulloinkin on tehtävä oikeita valintoja. Kasvava ympäristötietoisuus tekee siitä myös yritysten imagoasian. ”Brändi on enemmän sitä, mitä tehdään ja vähemmän sitä, mitä sanotaan”, tiivisti Sari Viljamaa yhteenvedossaan.