Finnair julkisti 30. lokakuuta kolmannen vuosineljänneksen (Q3) eli heinä-syyskuun 2025 keskeiset tulostiedot. Jaksoa leimasivat yhtiön kokemat työtaistelutoimet.
Heinä–syyskuu 2025
- Liikevaihto kasvoi 2,0 % 834,9 miljoonaan euroon (818,3).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli 50,7 miljoonaa euroa (71,5). Työtaistelutoimien välitön vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli noin 18 miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli 52,1 miljoonaa euroa (76,7).
- Osakekohtainen tulos oli 0,15 euroa (0,28).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 64,0 miljoonaa euroa (98,9) ja investointien nettorahavirta -46,8 miljoonaa euroa (-43,5)*.
- Matkustajamäärä kasvoi 0,2 % 3,3 miljoonaan (3,2**).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 2,7 % 10 473,7 miljoonaan kilometriin (10 194,9). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 1,0 %.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) nousi 0,2 prosenttiyksikköä 79,8 prosenttiin (79,5).
Tammi–syyskuu 2025
- Liikevaihto kasvoi 2,2 % 2 316,7 miljoonaan euroon (2 265,9).
- Vertailukelpoinen liiketulos oli -1,5 miljoonaa euroa (103,5). Työtaistelutoimien välitön vaikutus vertailukelpoiseen liiketulokseen oli noin 68 miljoonaa euroa.
- Liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa (102,1).
- Osakekohtainen tulos oli -0,04 euroa (0,22).
- Liiketoiminnan nettorahavirta eli operatiivinen kassavirta oli 299,8 miljoonaa euroa (411,0) ja investointien nettorahavirta -203,2 miljoonaa euroa (-111,1)*.
- Matkustajamäärä kasvoi 1,9 % 9,0 miljoonaan (8,8**).
- Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 3,1 % 29 807,9 miljoonaan kilometriin (28 917,6). Kun koneiden ulosvuokraukset miehistöineen (wet lease) lasketaan mukaan, kapasiteetti kasvoi 1,4 %.
- Matkustajakäyttöaste (PLF) nousi 1,2 prosenttiyksikköä 76,8 prosenttiin (75,6).
Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
* Investointien nettorahavirta sisälsi heinä–syyskuussa 2,6 miljoonaa euroa lunastuksia (16,6 miljoonaa euroa sijoituksia) rahamarkkinarahastoihin tai muihin lyhytaikaisiin rahoitusvaroihin (maturiteetti yli kolme kuukautta). Tammi–syyskuussa Investointien nettorahavirta sisälsi 30,2 miljoonaa euroa sijoituksia (16,0 miljoonaa euroa sijoituksia). Ne ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.
** Tammi-marraskuun 2024 matkustajamääriä sekä rahti- ja postitonneja korjattiin joulukuussa 2024 siten, että yhteensä kauden matkustajamäärä kasvoi 59 100 matkustajalla ja rahti- ja postitonnit 828,7 tonnilla.

Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto (kuva yllä) lausuu:
”Kolmas vuosineljännes merkitsi Finnairille paluuta normaaliin, luotettavaan lentämiseen, kun alkuvuotta värittäneet, lentojen peruutuksiin johtaneet työtaistelutoimet päättyivät neljänneksen alussa. Kuljetimme 3,3 miljoonaa asiakasta, ja liikevaihtomme kasvoi 2,0 prosenttia 834,9 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liiketulos oli 50,7 miljoonaa euroa, ja työtaistelutoimien arvioitu negatiivinen vaikutus siihen oli noin 18 miljoonaa euroa. Tulos oli odotetulla tasolla, ja siihen vaikutti kustannustehokkuuden aktiivinen parantaminen, joka auttoi pienentämään työtaistelutoimien, ympäristösääntelyyn liittyvien kustannusten kasvun sekä navigointi- ja laskeutumishintojen nousun vaikutuksia. Asiakaskohtaisen lisämyynnin hyvänä jatkunut kasvu tuki osaltaan tuloskehitystä.
Työtaisteluiden päätyttyä lentojemme luotettavuus palasi välittömästi korkealle tasolle ja oli 98,9 % kolmannella vuosineljänneksellä työtaisteluiden päättymisen jälkeen. Myös asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluindeksi alkoi nopeasti palautua ja oli koko neljännekseltä 32 eli lähes työtaistelutoimia edeltävällä tasolla. Kiitos asiakkaillemme luottamuksesta Finnairiin ja koko Finnairin tiimille sitoutuneesta työstä asiakkaiden sujuvien matkojen varmistamiseksi.
Haluamme rakentaa vahvempaa yhteistyötä ja vähentää työtaisteluiden riskiä tulevaisuudessa. Jatkamme dialogia henkilöstön edustajien kanssa ja järjestelmällistä työtä työyhteisömme ja henkilöstömme hyvinvoinnin kehittämiseksi. Haluamme entistä vahvemmin yhdistää 5 800 finnairilaista yhdeksi tiimiksi, joka työskentelee yhdessä asiakkaan ja Finnairin hyväksi.
Matkustuskysyntä Finnairin markkinoilla kasvoi hieman edellisvuodesta. Kaukoidän-markkinoilla ja erityisesti Japanissa kysyntä kehittyi vahvasti, mutta Pohjois-Amerikan-reiteillämme kysyntää heikensi yleinen epävarmuus markkinoilla. Jatkamme reittikohtaista kysynnän seuraamista ja liikenneohjelmamme jatkuvaa optimointia. Vuosineljänneksen aikana liikenneohjelmaamme vaikutti myös se, että kaksi lentokonettamme oli poissa liikenteestä, mikä aiheutti lentojen peruutuksia.
Jatkoimme asiakkaiden osallistamista lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähennystyöhön, kun yritysasiakkaiden Finnair for Business -ohjelmaan tuli mukaan mahdollisuus ostaa uusiutuvaa lentopolttoainetta ja siten vähentää oman liikematkustuksen hiilidioksidikuormaa. Lähdimme myös mukaan suomalaiseen yhteistyöhankkeeseen, jossa pilotoidaan synteettisen polttoaineen tuotannon ekosysteemiä ja arvoketjua. Nämä toimet ovat tärkeitä, sillä EU:n ympäristöregulaatioon liittyvät kustannukset kasvavat merkittävästi tästä vuodesta lähtien.
Lentoturvallisuus on meille aina tärkein prioriteetti, ja tämän vuoksi otimme väliaikaisesti pois käytöstä osan kapearunkokoneistamme lokakuussa, kun istuinten päällisten palosuojauksen todentamisesta nousi epäilys. Tilanne johti noin 70 lennon perumiseen ja asiakkaiden uudelleenreitittämiseen, kunnes koneet saatiin takaisin käyttöön. Olemme syvästi pahoillamme asiakkaiden matkojen häiriintymisestä, mutta lentoturvallisuus on asia, jossa emme koskaan tee kompromisseja.
Olemme täsmentäneet ohjeistustamme vuodelle 2025. Vertailukelpoisen liiketuloksen vaihteluvälin yläreunaa sekä kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistuksia on laskettu. Muutokset heijastelevat Pohjois-Amerikan-liikenteen heikkona jatkunutta kysyntä- ja tuottokehitystä, aiempien työtaistelutoimien välillisiä vaikutuksia kysyntään, suunnittelemattomia korjaus- ja huoltotarpeita sekä polttoaineen hinnan kehitystä.
Aiemmin tänä vuona käynnistämämme kapearunkolaivaston osittainen uudistushanke etenee, ja neuvottelemme lentokone- ja moottorivalmistajien kanssa. Kapearunkolaivastomme osittainen uudistus tukee niin päästövähennystavoitteitamme, asiakaskokemuksen kehittämistä kuin alueellisen verkostomme kehitystä. Kerromme hankkeen etenemisestä lisää asian edettyä.
Järjestämme marraskuussa pääomamarkkinapäivityksen, jossa kerromme taloudellisista tavoitteistamme ja strategiamme painopisteistä tuleville vuosille”. sanoi toimitusjohtaja Kuusisto.
Kuva ylinnä: Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist ja toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoivat tiedotusvälineille työtaistelujen värittämän Q3-vuosineljnneksen toteutumasta.
Lähde: Finnair