Finnair jatkaa lentolippujen jakelun modernisointia ja ottaa seuraavat askeleet kohti dynaamista, asiakaskeskeisestä myyntiä moderneissa jakelukanavissa.
Finnair alkaa siirtyä vuoden 2023 aikana asteittain ns. jatkuvaan hinnoitteluun (continuous pricing) modernia jakeluteknologiaa hyödyntävissä kanavissaan, joita ovat Finnairin suorat myyntikanavat Finnair.com ja Finnairin mobiilisovellus, sekä NDC-teknologiaa hyödyntävät matkatoimistot. Jatkuvan hinnoittelun avulla hintapisteiden erot eivät ole niin suuria kuin perinteisessä Edifact-jakelussa, jossa hinnoittelu on sidottu 26 varausluokkaan. Asiakkaille muutos näkyy kilpailukykyisempinä hintoina moderneissa myyntikanavissa verrattuna perinteisempään Edifact-jakeluun.
Finnair tukee siirtymää moderneihin jakelukanaviin myös poistamalla Suomen sisäiset lennot Edifact-jakelusta 1.5.2023 alkaen. Tämä muutos koskee kaikkia Finnairin varauksia, jotka koostuvat yksinomaan kotimaan lennoista. Tällaiset lennot ovat jatkossa varattavissa Finnairin omissa kanavissa sekä sellaisten matkatoimistojen kautta, jotka käyttävät NDC-teknologiaa millä tahansa hyväksytyistä tavoista: NDC Direct Connect, Finnair Agency Sales Tool FAST tai Finnairin sertifioidut NDC-teknologiaa käyttävät jakelijat (NDC-aggregaattorit). Muutos ei koske sellaisia varauksia, joissa on muitakin kuin kotimaan lentoja.
Nämä muutokset ovat osa lentolippujen jakelun kokonaisvaltaista teknologiauudistusta, johon Finnair on panostanut jo vuosia. Finnair julkisti syyskuussa 2021 kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa täysin moderni, digitaalinen jakelu vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2022 aikana Finnair otti käyttöön GDS Edifact-lisämaksun Euroopassa sekä monilla Aasian ja Lähi-idän markkinoilla, ja poisti Light-lipputuotteen Edifact-jakelusta. Joulukuussa 2022 Finnair kertoi pitkäaikaisesta investoinnista nykyaikaista myyntiä tukevaan IT-järjestelmään, joka mahdollistaa monipuolisemman ja yksilöllisemmän palvelukokemuksen tuottamisen asiakkaalle.
”Uusi jakeluteknologia tekee lentotuotteiden myynnistä ja hallinnoinnista asiakaslähtöisempää, ja Finnair on vahvasti sitoutunut tähän muutokseen”, sanoo Jenni Suomela, Vice President, Global Sales and Channel Management, Finnair. ”Kannustamme matkatoimistokumppaneitamme lähtemään mukaan muutokseen, jotta varmistamme, että yhteiset asiakkaamme saavat tästä tulevat hyödyt parhaalla mahdollisella tavalla. Muutos tehdään yhdessä ja olemme tukemassa kumppaneitamme tällä matkalla.”