Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finnair jatkaa lentolippujen jakelun uudistamista

Posted on 17.1.202317.1.2023 by Eero Havia

Finnair jatkaa lentolippujen jakelun modernisointia ja ottaa seuraavat askeleet kohti dynaamista, asiakaskeskeisestä myyntiä moderneissa jakelukanavissa.  

Finnair alkaa siirtyä vuoden 2023 aikana asteittain ns. jatkuvaan hinnoitteluun (continuous pricing) modernia jakeluteknologiaa hyödyntävissä kanavissaan, joita ovat Finnairin suorat myyntikanavat Finnair.com ja Finnairin mobiilisovellus, sekä NDC-teknologiaa hyödyntävät matkatoimistot. Jatkuvan hinnoittelun avulla hintapisteiden erot eivät ole niin suuria kuin perinteisessä Edifact-jakelussa, jossa hinnoittelu on sidottu 26 varausluokkaan. Asiakkaille muutos näkyy kilpailukykyisempinä hintoina moderneissa myyntikanavissa verrattuna perinteisempään Edifact-jakeluun. 

Finnair tukee siirtymää moderneihin jakelukanaviin myös poistamalla Suomen sisäiset lennot Edifact-jakelusta 1.5.2023 alkaen. Tämä muutos koskee kaikkia Finnairin varauksia, jotka koostuvat yksinomaan kotimaan lennoista. Tällaiset lennot ovat jatkossa varattavissa Finnairin omissa kanavissa sekä sellaisten matkatoimistojen kautta, jotka käyttävät NDC-teknologiaa millä tahansa hyväksytyistä tavoista: NDC Direct Connect, Finnair Agency Sales Tool FAST tai Finnairin sertifioidut NDC-teknologiaa käyttävät jakelijat (NDC-aggregaattorit). Muutos ei koske sellaisia varauksia, joissa on muitakin kuin kotimaan lentoja.  

Nämä muutokset ovat osa lentolippujen jakelun kokonaisvaltaista teknologiauudistusta, johon Finnair on panostanut jo vuosia. Finnair julkisti syyskuussa 2021 kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa täysin moderni, digitaalinen jakelu vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2022 aikana Finnair otti käyttöön GDS Edifact-lisämaksun Euroopassa sekä monilla Aasian ja Lähi-idän markkinoilla, ja poisti Light-lipputuotteen Edifact-jakelusta. Joulukuussa 2022 Finnair kertoi pitkäaikaisesta investoinnista nykyaikaista myyntiä tukevaan IT-järjestelmään, joka mahdollistaa monipuolisemman ja yksilöllisemmän palvelukokemuksen tuottamisen asiakkaalle. 

”Uusi jakeluteknologia tekee lentotuotteiden myynnistä ja hallinnoinnista asiakaslähtöisempää, ja Finnair on vahvasti sitoutunut tähän muutokseen”, sanoo Jenni Suomela, Vice President, Global Sales and Channel Management, Finnair. ”Kannustamme matkatoimistokumppaneitamme lähtemään mukaan muutokseen, jotta varmistamme, että yhteiset asiakkaamme saavat tästä tulevat hyödyt parhaalla mahdollisella tavalla. Muutos tehdään yhdessä ja olemme tukemassa kumppaneitamme tällä matkalla.” 

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Mallorcan matkailutoimisto ja kongressitoimisto yhdistyvät 7.2.2023
  • Amex GBT selvitti: live-tapaamisten uskotaan palautuvan, mutta epävarmuus jatkuu yhä 6.2.2023
  • Norwegianilla oli 1,1 miljoonaa matkustajaa tammikuussa 6.2.2023
  • Eräkokkauksen SM-kisat järjestetään toukokuussa Nuuksiossa 3.2.2023
  • Vuoden Restonomi 2022 on Anders Löfman 2.2.2023

Tuoreimmat kommentit

  • Markus: Matkakaupan markkinoiden new deal koronan jälkeen – keiden käsiin elinkeino päätyy?
  • Markus: Verbaalivoimistelua koronan aikaan
  • Eero Havia: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • Mertsi Lindfors: Lufthansa avasi Frankfurt-Helsinki -yhteyden
  • carlos harri wager: Hotelli Crowne Plaza Helsinki – Hesperia uudistuu kevään 2020 aikana

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2023 Matkaviikko Kustannus