Finnair vaihtaa noin 1700 istuinpäällistä kahdeksassa A321-koneessa. Kuusi konetta on takaisin liikenteessä viikon sisällä ja kaikkien kahdeksan koneen on tarkoitus olla takaisin liikenteessä kuun loppuun mennessä. Finnair keskeytti tilapäisesti kahdeksan Euroopan liikenteessä käytettävän A321-koneensa liikennöinnin maanantaina 13.10. Syynä keskeytykseen oli istuinten alkuperäisten verhoilujen valmistajalta saatu tieto, jonka mukaan istuinpäällisten vesipesun vaikutusta palosuojaukseen ei ole todennettu vaatimustenmukaisella tavalla.
Istuinpäälliset on valmistettu istuinvalmistajan määritysten mukaisesti ja niiden toimittaja on Finnairin pitkäaikainen kumppani. Istuinpäällisiä on pesty alkuperäiseltä istuinvalmistajalta saadun tiedon mukaisesti vesipesulla. Istuimia pestään noin kahden vuoden välein. Vesipesu on normaali pesutapa lentokoneiden istuimille ja käytössä Finnairin muussa laivastossa.
Tilanteen vuoksi Finnair on joutunut perumaan noin 70 lentoa 13.10. alkaen, ja tämä on aiheuttanut muutoksia noin 11 000 asiakkaan matkasuunnitelmiin.
”Olemme syvästi pahoillamme tilanteen aiheuttamasta haitasta ja mielipahasta asiakkaillemme. Lentojen turvallinen operointi on kuitenkin kaiken toimintamme lähtökohta. Kun saimme tiedon siitä, ettei vesipesun vaikutusta palosuojaukseen ole todennettu vaatimustenmukaisesti, oli selvää, että koneiden täytyi jäädä maahan, kunnes asia on ratkaistu”, sanoo Finnairin Tekniikan johtaja Pekka Korhonen.
Koneisiin vaihdetaan nyt uudet istuinpäälliset, jotta ne voidaan palauttaa liikenteeseen. Ensimmäinen kone on jo palannut käyttöön, ja Finnairin arvion mukaan kaikki kahdeksan konetta ovat jälleen liikenteessä kuun loppuun mennessä. Uudet päälliset hankitaan usealta toimittajalta.
Asiakkaiden matkojen turvaamiseksi Finnair on vuokrannut kaksi konetta miehistöineen operoimaan osaa Finnairin Euroopan liikenteestä. Yksittäisiä lentojen peruutuksia voi kuitenkin edelleen esiintyä, kunnes koko A321-laivasto on jälleen käytössä. Tilanne voi näkyä asiakkaille myös ylivarauksina tai operoivan lentoyhtiön vaihtumisena. Finnair viestii asiakkaille suoraan, jos heidän lentoihinsa tulee muutoksia.
Lähde: Finnair